تلاش برای راه‌اندازی دهکده فرش در چهارمحال و بختیاری

رییس اداره فرش استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید راه‌اندازی دهکده فرش در این استان دستکم ۳۲ میلیارد تومان اعتبار می خواهد و این اعتبار همچنان مهیا نشده است.

علیرضا جیلان با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰۰هزار بافنده در چهارمحال‌وبختیاری برای امرار معاش به امر تولید فرش مشغول هستند، گفت: طبق آمارها برای راه اندازی اشتغال در کشور برای هر نفر حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است اما می‌توان در حوزه فرش با ۱۵ میلیون تومان برای یک نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه فرش چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شده است، عنوان کرد: فرش تولیدی در این استان دارای استحکام بالایی است و نسبت به فرش‌های سایر مناطق کشور از کیفیت بالایی در رنگ و نوع بافت برخوردار است، همچنین تولید فرش دستباف از نظر اقتصادی برای افراد فعال در این حوزه به صرفه است.

جیلان فرش بختیاری، گبه، یلمه و نایینی را از سبک‌های بافت فرش در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد فرش‌های تولید شده در استان قابلیت صادرات دارد و حدود ۴۰ درصد فرش‌های صادراتی به آمریکا و آلمان صادر می‌شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری  با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود ۲۰ هزار بافنده در استان تحت پوشش بیمه قالی‌بافی قرار داشتند، یادآور شد: این عدد هم‌اکنون به علت‌های مختلف به ۸ هزار بیمه شده رسیده است در حالی‌که ما انتظار داریم ۱۰۰ هزار بافنده استان بیمه شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دهکده فرش در چهارمحال و بختیاری نیازمند ۳۲ میلیارد تومان اعتبار است، باید در این دهکده کارگاه‌های رنگرزی، مرکز تخصصی قالیشویی فرش دستباف، پشم شویی و … پیش‌بینی شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن