راز فرش های گمشده کاخ سعدآباد زیر زبان «امین اموال»

فرش های کاخ سعدآباد به سرقت رفته است. این خبری است که از روز گذشته با آمار عجیب و غریبی در حال انتشار است. در خبر نخست عنوان شده ۴۸ تخته فرش نفیس بافت اصفهان و مشهد و کاشان و نایین و فرش های مشهور کارگاه عمواوغلی به سرقت رفته‌اند و ارزش مالی ۱۰ تخته از آنها معادل ۱۲۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

عزت ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در واکنش به این خبر عنوان کرده است: فرش‌های سعدآباد یک پرونده‌ای مربوط به سال‌های ۹۵ – ۹۴ است و با این‌که مربوط به این دوره نبوده اما دستور بررسی آن را داده‌ام. حراست بعد از صحبت با نهادهای مختلف، گزارش مقدماتی ارائه کرد که هنوز قابل استناد نیست.

در جریان باشید غیر از این اتفاق که به دوره‌های مختلف مربوط است، خود آن مجموعه (کاخ سعدآباد) به طور کامل در اختیار میراث فرهنگی نیست، یعنی بخشی از کاخ سعدآباد در اختیار دستگاه‌های دیگر است که وظایف قانونی‌شان را انجام می‌دهند. من خواستم که اطلاعات آن را استخراج کنند، حتما باید اطلاعات به نظر مردم برسد تا مسأله روشن شود، هم اصل قصه و هم کیفیت و چگونگی آن.

خبرگزاری فارس هم ناپدید شدن فرش های تالار حافظیه را به دولت دوازدهم نسبت داده است و عنوان کرده که این قالی ها طی سال‌های منتهی به سال ۱۳۹۵ مفقود شده‌اند و یک شاهد عینی نیز عنوان کرده این فرش‌ها را با یک دستگاه وانت مزدا منتقل کرده‌اند.

با توجه به بررسی دقیق و صحت و سقم این ماجرا باید عنوان کنیم برخی از فرش‌های کاخ سعدآباد از نوع بزرگ پارچه و بیش از ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند و برای انتقال آنها باید از کامیون کمک گرفت،‌ پس انتقال اینگونه فرش‌‌ها با وانت بطور کلی مردود است.

بررسی ما نشان می‌دهد همگی فرش‌ها، صنایع دستی و اشیا زینتی نهاد و ساختمان‌های ریاست جمهوری ثبت هستند و فردی تحت عنوان «امین اموال» آنها را ثبت می‌کند. در دوره‌ای که این سرقت این فرش‌ها به آن منتسب شده است فردی به نام «ح» امین اموال این بخش بوده که با دقت و وسواس برای همه فرش‌های در معرض دید و آنهایی که در مخازن و انبار معروف نهاد ریاست جمهوری در خیابان زنجان تهران که به «انبار زنجان» معروف است شناسنامه تهیه کرده بود و ورود و خروج آنها به هر دلیلی ثبت می‌شد.

به عنوان مثال همگی فرش‌های تالار حافظیه برای خاک‌گیری و شستشو به قسمت شمالی کاخ سعدآباد که قنات دارد منتقل می‌شدند و با دستگاه‌های قالیشویی شسشته می‌شدند که این موضوع نشان از حساسیت ماجرا و سخت‌گیری از خروج اشیای کاخ از جمله فرش بوده است.

ما با آقای «ح» تماس گرفتیم و وی ضمن تایید اینکه سال ۱۳۹۴ امین اموال نهاد ریاست جهوری بوده و برای فرش‌های همه مجوعه نهاد شناسنامه تهیه کرده است عنوان کرد در صورتی که از او بخواهند در روند بررسی مفقود شدن فرش‌ها کمک کند حتما با استفاده از اسناد و مدارکی که دارد برای روشن شدن این موضوع از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهد کرد.

گفتنی است در انبار زنجان تهران متعلق به نهاد ریاست جمهوری فرش‌های نفیسی متعلق به دوران مختلف نگهداری می‌شوند که از آنها فیلم یا عکسی موجود نیست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۱۴ نظرها

    1. حالت چطوره؟! چهارتا فرش کهنه بوده میخواستن بندازن سطل زباله یه آقازاده با وانت رد میشده گفته بدین من میبرم میندازم سطل زباله و حتی ظاهرا چند تومنم وجه نقد کرایه گرفته این مسئله به این روشنی نیاز به مرجع تقلید نداره! ایشااله بزودی چندتا ماشینی نو از شهر فرش میخرن میذارن جای قدیمیها والسلام

  1. چقدر خوب که سایت شما پیگیری این ماجرا رو کرده و به اطلاعات خوبی دست پیدا کرده. موفق باشید.

  2. ای کاش این این سایت کارپتور هم مثل شما یک کم پیگیر اخبار فرش بود به جای اینکه به دنبال سودجویی خودش باشه. چندین بار به آقای قادری گفتیم ولی گوشش بدهکار نیست. یک مطلب درباره همین سرقت فرش های کاخ سعدآباد کار نکرده

  3. میگن این ماجرا برای دوره آقای روحانی و برای عروسی پسرش بوده!!! گویا بردن و برنگردوندن. امین اموال هم خودشیرینی کرده و فرش ها رو تحویل داده و حالا هم که قضیه بیخ پیدا کرده گفته من بی تقصیرم!

  4. مطمئنا مشخصه چه کسی یا چه کسانی در سرقت این فرش ها دست داشته اند ولی چرا حالا این خبر رسانه ای شده جای تعجب داره! به هر حال ممنون که پیگیری کرده اید و امین اموال ان دوره را پیدا کرده اید.

  5. باید مسئله بطور جدی پیگیری شود تا معلوم شود بر سر فرش ها چه آمده است . پانصد هزار نفر از روحانی شکایت رسمی کرده اند ولی هنوز خبری نیست . تازه آرزو دارد دوباره رئیس جمهور بشود . آقا … تکلیف خیانت ها باید معلوم بشود .

    1. ببخشید با کدام دلیل مدرک و با چه مستنداتی می گید روحانی دزدیده؟؟؟؟!!! باید دلیل و مدرک ارائه باشه…. حرف باد هوا است…. هر چند تو این مملکت این قدر دژدی شده یا حداقل تو رسانه ها این قدر می گن مسولین دزدی کردن که دیگه برامون هیچ چیزی مهم نیست. این چند تخته فرش پای بقیه دزدی های که می گن مسولین انجام دادن بی مقدار و بی ارزش هستش.

  6. به شترگفتند چراگردنت کجه گفت کجای من راسته سرقت فرش درمقابل آنهمه سرقتها ازدکل گرفته تااختلاسهای میلیاردی رسانه ای شده ونشده دیگه چیزمهمی نیست خواهشٱلطف کنیدبیشترازاین کشش
    ندیدو بااعصاب مردم بازی نکنید

  7. خدا این همه پول نفت و گاز برق وصنعت و مالیتها عوارض ها کم شما بود که رحم به فرشهای کاخ هم نکردید. والله باید درب مسجد ها و حسینه ها و امام زاده ها. و حرم مطهر امام رضا حضرت معصومه و شاهچراغ حرم امام خمینی را ببندند والی فرشهای اینها را هم می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن