نشست فرش خودرنگ سنگسری در دانشگاه هنر تهران  برگزار شد      

نشست تخصصی فرش خودرنگ سنگسری با حضور اهالی فرش، دانشجویان مقاطع کارشناسی و  ارشد فرش، پژوهشگران و علاقمندان فرش دستبافت ایران با میزبانی دانشکده هنرهای کاربردی در سالن شهید جانبزرگی این دانشگاه برگزار شد.

بیژن اربابی عضو هیات علمی دانشگاه هنر و از فعالان حوزه فرش در آغاز نشست تخصصی  گفت: این نشست در ادامه فعالیت‌های هفته پژوهش دانشگاه هنر برنامه‌ریزی شده است و ویژگی‌های خاص و نوآورانه قالی‌های خودرنگ سنگسری با توجه به  احیای سنت‌ها و توجه  بر تکنولوژی‌های روز و تکیه بر مدیریت‌های فرهنگی جوانان بومی سنگسری را می‌توان از  دلایل انتخاب محور گفتگوی نشست تخصصی بر شمرد .

به گفته وی حضور جوانانی چنین مشتاق  که به دنبال پویایی فرش های سنتی و بومی زادگاهشان  هستند، مایه افتخاری برای خانواده فرش ایران است

پویا خادمیان، احیا کننده فرش خودرنگ سنگسر ضمن ابراز خرسندی از میزبانی  دانشگاه هنر ، از مراحل و روند احیای فرش خودرنگ سنگسر توضیحاتی ارائه داد.

وی ضمن ارائه گزارش‌های مقدماتی در طرح مطالعات اولیه و تکمیل ایده احیای قالی خود رنگ سنگسری،  افزود که پشم بره سنگسری به دلیل محدود بودن این کیفیت پشم که شرایط خاصی را داراست و تمام مراحل تماما به  صورت دستی است ارزش بسیار زیادی دارند .

وی اظهار کرد که هدف وی، تولید فرش‌های کلکسیونی به تعداد ۱۳ تخته است که یکی از این فرش ها در موزه قرار می‌گیرد و بقیه وارد بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد .

مجموعه‌دار فرش خودرنگ سنگسر ادامه داد: این قالی‌ها همگی کد گذاری و رمزگزاری شده‌اند و جریان زیست هنرمند بافنده در این قالی‌ها به واسطه‌های نیت و و رمز و مناسبتی که به وسیله او زده می‌شود کاملا مشهود خواهد بود .

وی در خاتمه خاطر نشان شد: ما میراث‌دار کسانی هستیم که سالیان سال برای این فرش تلاش کرده‌آند و البته دیده نشدند و متاسفانه نتوانستند ثمره زحمات‌شان را  ببینند.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن