تقویت زنجیره فرش در استان گلستان با کمک بخش خصوصی

زنجیره فرش استان گلستان معیوب است. استانی با تمدن قدیمی تولید فرش از نبود نخ ابریشم و نخ گوسفند و کارگاه‌های رنگرزی رنج می‌برد.

۶۰ هزار هنرمند در استان گلستان قالی می‌بافند. ۳۲ هزار نفر از آنها اطلاعات‌شان ثبت شده و از این تعداد فقط ۶ هزار نفر بیمه شده‌اند! این آماری است که سازمان صمت استان گلستان اعلام می‌کند.

به گفته مسئولان این استان ۵ کارگاه متمرکز و ۳۲ کارگاه متمرکز فعالیت می‌کنند و بقیه بافنده‌ها هم بطور انفرادی مشغول به بافندگی هستند.

میزان تولید و صادرات فرش در کشور بخصوص استان گلستان کاهش محسوسی داشته است و تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه و فروش مواجه هستند.

دکتر فرح‌ناز رافع، رییس مرکز ملی فرش ایران در بازدید از چند کارگاه قالیبافی در گرگان، آق قلا و گنبدکاووس برای بررسی موانع پیش روی این هنر – صنعت با فعالان این حوزه و چندتن از مسئولان استانی در نشستی در این رابطه حضور یافت.

در ابتدای این نشست هم‌اندیشی حلیمه صحنه، یکی از تولیدکنندگان فرش ترکمن که در سیل اخیر، کارگاهش دچار خسارت فراوانی شده است، گفت: من ۱۸ سال در این حوزه فعالیت می‌کنم و سال‌های قبل با کمی تغییرات در نقوش و رنگ قالی‌ها موفق شده بودم بازار خوبی پیدا کنم ولی سیل فروردین ماه همه سرمایه مرا از بین برد. متاسفانه بر خلاف وعده و وعیده‌ها هنوز خسارت‌ها جبران نشده و برخی از قالیبافان بخاطر همین موضوع توان فعالیت ندارند چراکه سرمایه‌ای در دست ندارند که بافندگی را دوباره شروع کنند.

عبدالناصر بقایی یکی دیگر از تولیدکنندگان هم با اشاره به اینکه بالا رفتن مواد اولیه و از طرفی رکود بازار فرش، تولیدکنندگان را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است، عنوان کرد: با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مواد اولیه و رکود بازار باعث شده تا واسطه‌ها و تجار از این وضعیت سواستفاده کنند و قیمت پایینی برای خرید پیشنهاد کنند. در حال حاضر مشکل فروش مهمترین دغدغه ماست.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات جامعه قالیبافان بیمه نبودن آنهاست. باید این مشکل حل شود چراکه قالیبافان با حداقل حقوق کار می‌کنند و از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند. دولت و کارفرماها باید در این زمینه کمک کنند تا مشکل قالیبافان حل شود.

دکتر رافع پس از شنیدن گلایه‌ها و موانع پیش روی تولیدکنندگان و کارآفرینان حوزه فرش مشکل اساسی در استان گلستان را نبود مدیریت واحد و یکپارچه عنوان کرد و گفت: اگر صنوف و اتحادیه‌ها بطور مداوم و مستمر فعالیت داشتند شاید بخش بزرگی از مشکلات برطرف می شد. باید کنترل کیفی و آموزشی در این حوزه باشد تا بتوان با تجزیه و تحلیل مسائل مختلف به یک راه‌حل برسیم. باید بررسی کنیم چرا تولید یا صادرات با کاهش همراه است.

وی در ادامه افزود: فرش ترکمن باید نماد این استان باشد آن هم در تمام مراکز دولتی و سازمان‌های مردمی. بنظرم فرش ترکمن مغفول مانده و در حال احتضار است. باید تحولی به این فرش بدهیم تا مثل گذشته تولید و به یک برند معروف جهانی تبدیل شود.

دکتر رافع با اشاره به کمبود در بخش صنایع جانبی فرش، افزود: صنایع جانبی فرش نیازمند تحول است. استانی که مهد فرش است صنایع تبدیلی برای تولید پشم و ابریشم ندارد. انشاالله با کمک استاندار و بخش خصوصی در آینده نزدیک شاهد تقویت و کامل شدن زنجیره فرش در استان گلستان خواهیم بود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن