انتقاد تند استاندار کرمان از رییس مرکز ملی فرش ایران

استاندار کرمان در انتقاد به غیبت رییس مرکز ملی فرش ایران در کرمان عنوان کرد که وی ۴ سال است به این یکی از قطب‌های قالیبافی کشور سفر نکرده است.

وی در این باره عنوان کرد که فرحناز رافع قرار بود به کرمان بیاید و ابتدا مرکز ملی فرش گفتند بلیت پیدا نمی‌کنند، بلیت را تامین کردیم اما باز هم نیامدند. میزبان آقای حسینی معاون رئیس‌جمهور بودیم و از ایشان عذرخواهی کردیم و گفتیم باید در جلسۀ فرش شرکت کنیم اما رئیس مرکز ملی فرش به آن جلسه نیامد.

محمد مهدی فداکار که از غیبت رییس مرکز ملی فرش معترض است، افزود: «دلیل عدم حضور ایشان را نمی‌دانیم. البته چیزهایی حدس می‌زنیم، ایشان چهار سال مسئول فرش هستند اما هنوز به کرمان نیامده است.‌»

استاندار کرمان اظهار کرد: «خواهش می‌کنیم وزارت صمت کسی را متولی بگذارد که لااقل فرق بین فرش و گلیم را بداند.»

فداکار در بخش دیگری از اظهاراتش در این جلسه که ۳۰ شهریورماه برگزار شد، بیان کرد: «در گذشته بخش خصوصی بود که تولید و فروش و صادرات را انجام می‌داد و بهتر هم هست که دولت کمک کند یا مانع نشود و یا موانع را بردارد».

وی با یادآوری سابقۀ تاریخی فرش در استان مزیت‌های فرهنگی و اقتصادی آن گفت: «یک زمانی بعد از نفت مهم‌ترین صادرات غیررسمی کشور فرش بود و قیمت فرش با طلا و نفت تغییر می‌کرد و از کالاهای مهم صادراتی و اثرگذار در کشور بود اما الان متاسفانه با مشکلات زیادی مواجه است.»

فداکار تاکید کرد: «مالکیت شرکت فرش کرمان باید به کرمان برگردد، مالکیت شرکت به دلیل بدهی به وزارت صمت داده شده و وزارت صمت آن را به یک تعاونی داده است. مالکیت این بنا اما باید به کرمان برگردد. ما حاضریم بدهی را تسویه کنیم تا شرکت به کرمان برگردد.»

وی با اشاره به اینکه طرحی برای احیای این بنا تهیه شده است، افزود: «باید در این بنا موزه راه‌اندازی شود، اینجا همچنین باید مرکز آموزش بافندگان هم باشد. همچنین آنجا می‌تواند محل فروش هم باشد.»

فداکار در پاسخ به مطالباتی که در جلسه مطرح شد، اظهار کرد: «برای آموزش حاضریم هزینه بپردازیم. آموزش کاری بسیار ضروری است. برای برندسازی هم حاضریم کمک کنیم. برنامه‌های پژوهشی از جمع‌آوری نقشه‌های قدیمی تا فرهنگ‌هایی که در زمینۀ قالی‌بافی وجود داشته باید مستندنگاری شود و حاضریم کمک کنیم».

وی بیان کرد: «کمیته‌ای را معاون اقتصادی با موضوع فرش تشکیل می‌دهد و هرچه نیاز است در این کمیته بررسی می‌شود. ظرف ۴۵ روز آینده به صورت مستمر جلسه‌های این کمیته برگزار و همۀ مباحث تعیین‌تکلیف می‌شود».

استاندار کرمان همچنین بر حمایت از بخش طراحی فرش تاکید کرد و گفت: «همۀ هنر فرش به طرح آن بستگی دارد. دانشگاه شهید باهنر کار خوبی شروع کرده و بر روی دو، سه هزار نقشه کار کردند ولی هنوز اعلام نشده است. خودم هم طرحی داشتم که به آن‌ها دادم».

وی اضافه کرد: «در خصوص برخی دیگر از نقشه‌های فرش کرمان به شرکت فرش نامه نوشتیم. گفتند ۲۲ گونی نقشه را به فلان‌جا دادیم. ببینید با چنین طرح‌هایی که دنیایی ارزش داشته چطور رفتار می‌کنند.»

منبع: فردای کرمان

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن