استقبال گرم ویروس دلتا از نمایشگاه فرش تهران

۱۰ روز بیشتر تا برگزاری نمایشگاه بین المللی فرش دستبافت تهران نمانده و هیچ تدابیر بهداشتی از سوی مرکز ملی فرش و شرکت‌های نمایشگاهی برای آن اندیشیده نشده است.

در این میان بسیاری از تولیدکنندگان و تجار بنای خود را بر ترک این نمایشگاه گذاشته‌اند ولی برخی همچنان اصرار دارند در این نمایشگاه شرکت کنند چراکه توجیه‌شان این است ۱۸ ماهه گذشته و شیوع کرونا وضعیت اقتصادی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این دسته از تولیدکنندگان امیدوارند برگزاری نمایشگاه بیست و نهم دستکم بتواند گره‌ای از مشکلات اقتصادی آنها باز کند و پی خطراتی همچون ابتلا به کرونا را به تن مالیده‌اند.

چندی پیش اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در بیانیه‌ای شرکت در این نمایشگاه را به دلیل شیوع کرونا و قرارگیری کشور در پیک پنجم کووید به مصلحت مردم و کشور نداست. در این بیانیه آمده است: «برگزاری نمایشگاهی که طی آن افراد از سراسر کشور به تهران سفر کرده و سپس به شهر خود مراجعت می‌کنند نقش بسزایی در تشدید این شرایط خطرناک ونابسامان را خواهد داشت لذا از مسئولین محترم موکدا خواهشمند است هرچه سریعتر نسبت به لغو نمایشگاه بیست و نهم در تاریخ مقرر و انتقال آن به زمانی مناسب  اقدام کنند.»

در همین راستا بسیاری از تولیدکنندگان فرش دستبافت قم نیز از شرکت در این نمایشگاه خودداری کرده‌اند؛ تصمیمی درست و عقلانی که می‌تواند از شیوع بیشتر ویروس دلتا که از شدت سرایت‌پذیری بسیار بالایی برخوردار است پیشگیری کند.

بهتر است برای درک این وضعیت سری به آمار مبتلایان به کرونا و جانباختگان بزنیم. طی ۱۰ روز گذشته شمار قربانیان از ۴۰۰ نفر در روز به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده ‌است و دو روز پیش در رکوردی جدید به ۵۸۸ نفر و آمار مبتلایان در روز به بیش از ۴۰ هزار نفر در شبانه‌روز رسیده است!

این آمار یعنی فاجعه در پیکی که هنوز به اوج خود نرسیده است و مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند که این آمار در روزهای آینده بیشتر و بیشتر هم خواهد شد. تصاویری از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها خود گواه این موضوع است که وضعیت کشور به شدت در آستانه فاجعه‌ای بزرگ قرار دارد و در این میان برگزاری نمایشگاه فرش نیز قوز بالای قوزی خواهد بود و تبعاتش دامن بسیاری را خواهد گرفت.

باید به این نکته اشاره کنیم که هیچیک از مسئولان مرکز ملی فرش به عنوان متولی فرش دستبافت کشور و مجری و شرکت‌های نمایشگاهی واکنشی در این باره نشان نداده‌اند و در صورت برگزاری نمایشگاه هیچ پروتکلی طراحی و منتشر نشده است و اینگونه که به نظر می‌رسد کسب درآمد ارجح است به ابتلا و مرگ احتمالی کسانی که در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد!

در پایان باید گفت در چنین وضعیتی که استان‌هایی همچون خراسان رضوی، تهران، مازندارن، هرمزگان و … درگیر کرونای دلتا هستند و فاجعه‌ای انسانی در حال رخ دادن است برگزاری هر نمایشگاهی از جمله نمایشگاه فرش دستبافت به سود هیچکسی نخواهد بود.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن