قاتل زردرنگ فرش چیست؟ بیدزدگی را جدی بگیرید

قاتل زردرنگ فرش را می شناسید؟ فرش خانه‌تان کچلی گرفته؟ هر چند وقت یکبار بخشی از فرش‌تان از بین می‌رود؟ این اتفاق را حتما جدی بگیرید چرا که حشره‌ای به نام «بید» به فرش شما حمله کرده و اگر دست نجنبانید چیزی از فرش‌تان باقی نخواهد ماند.

اما قاتل زردرنگ فرش چیست و بید از کجا پیدایش می‌شود؟ جوابش آنقدرها هم سخت نیست. این حشره کوچک زردرنگ که تقریبا یک سانتی ‌متر بیشتر قد ندارد عاشق پروتیین پشم است. اگر هوا کمی مرطوب باشد و شانس با او یار باشد به بهشت خود می‌رسد. چند هفته‌ای لای گره‌های فرش می‌خورد و می‌خوابد و در نهایت تخم‌ریزی می‌کند تا بجاماندگانش از این میراث مفت و بادآورده بی‌نصیب نمانند.

اگر کسی متوجه بیدزدگی نشود این حشره موذی می‌تواند طی چندماه از فرش شما چیزی جز چله قالی برایتان باقی نگذارد. این را هم باید بگوییم که نوزادن بید از پدر و مادر خود خطرناک‌تر و البته شکمو‌تر هستند و آسیبی که آنها به فرش می‌زنند به مراتب بیشتر از والدین خود است.

بیدزدگی فرش موضوعی است که باید به آن در کمترین زمان اهمیت داد و با کارهایی که باید انجام بگیرد فرش را از خطر نابودی نجات داد. برخی از ما ناخواسته و به تصور اینکه فرش‌مان در حال پوسیدگی است آن را بیرون می‌اندازیم که باید به صراحت گفت کار اشتباهی است و می‌شود با رعایت چند نکته فرش را احیا کرد.

راهکارهای مقابله با بید زدگی قالی دستباف چیست؟

چند نکته مهم برای پیشگیری از بیدزدگی

قدیمی‌ها وقتی فرشی را استفاده نمی‌کردند آن را لول می‌کردند معمولا لای قالی نفتالین می‌گذاشتند تا بید بخاطر بوی بد آن به فرش نزدیک نشود. پس اگر فرشی دارید که از آن استفاده نمی‌کنید برای پیشگیری از بیدزدگی چند نفتالین لای آن بگذارید تا خیال‌تان راحت شود.

اگر در منطقه‌ای شرجی و مرطوب زندگی می‌کنید و بیدزدگی فرش‌ها رایج است و اگر فرش‌تان رنگی تیره دارد زیر فرش کمی توتون یا تنباکو بریزد که نه تنها بید بلکه حشرات موذی دیگر را از فرش و حتی خانه‌تان دور می‌کند.

باید تاکید کنیم رطوبت از عوامل موثر در بیدزدگی است بنابراین برای رفع رطوبت هر از گاهی فرش‌هایتان را در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار بدهید تا رطوبت از بین برود.

بید به فرشی که روی دیوار باشد راحت‌تر حمله می‌کند بنابراین اگر قالیچه یا تابلوفرشی دارید که به دیوار زده‌اید هر از گاهی سری به آن بزنید و به دقت بررسی کنید که بید به آن حمله نکرده باشد.

وجود گرد و غبار طولانی مدت خود عامل دیگری برای بیدزدگی محسوب می‌شود بنابراین اگر فرش‌تان را در محلی قرار دادید که رفت و آمد در آنجا کم است یا قسمت‌هایی از آن در زیر پایه‌های مبل، میز و یا صندلی قرار دارد بهتر است برای جلوگیری از هجوم بیدها حداقل هفته‌ای یک بار سطح فرش را از هر وسیله‌ای خالی کرده  و همه قسمت‌های آن را جارو برقی بکشید بطوریکه همه گرد و غبارهای موجود از بین برود.

اگر سرتان خیلی شلوغ است یا وقت ندارید که کارهایی که گفته شد به اجرا بگذارید با اسپری کردن سموم استاندارد و بی‌خطر برای انسان جلوی پیشروی بیدهای فرش‌خوار را بگیرید.

ترمیم بیدزدگی

حملات بید ها ممکن است از جهات مختلفی صورت گیرد برای مثال بید خوردگی ممکن است از روی قالی، زیر یا پشت قالی و یا از هر دو طرف آن شروع شده باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر سررشته‌ای در قالیبافی ندارید حتما از یک مرمت‌کار یا رفوگر فرش کمک بگیرید و با هزینه‌ای جزیی بسته به میزان بیدزدگی، فرش خود را ترمیم کنید.

مرمت‌کاران فرش جاهایی از قالی شما را که بیدها از بین برده‌اند به سادگی و مثل روز اول برایتان ترمیم می‌کنند بدون آنکه حتی خودتان هم متوجه شوید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن