چرا فرش ها دو رنگ می شوند

چرا فرش ها دو رنگ می شوند؟ این سئوالی بسیاری از کسانی است که می‌خواهند فرش بخرند ولی به موضوعی برمی‌خورند که برایشان عجیب است.

وقتی سر فرش می‌ایستید رنگ فرش روشن‌تر است ولی وقتی جایتان را عوض می‌کنید رنگ کلی فرش تیره‌تر می‌شود. آنهایی که از نظر فنی با فرش آشنایی ندارند تصور می‌کنند شاید فرشی که قصد خریدنش را دارند ایراد دارد یا اینکه فرش بخاطر مسائلی همچون رنگرزی یا نوع پشم دچار دو رنگی شده است ولی در واقع چنین نیست.

بافنده وقتی فرش را می‌بافد و به اصطلاح گره به تارهای دار می‌زند پس از اتمام هر رج با دفه یا دفتین ضربه‌ای به گره‌ها و پود می‌زند تا گره‌ها در جای خودشان محکم شوند و به قول معروف فرش محکم‌تر شود. خب با این وجود گره‌ها به جهت پایین متمایل می‌شوند و به اصطلاح «خاب» فرش بسوی پایین تعیین می‌شود.

با این وجود خاب فرش به هر طرفی باشد، فرش به طرف تیره‌تر به نظر می‌رسد و طرف دیگر روشن‌تر. پس باید به این نکته بسیار مهم توجه کنیم این تغییر که به دلیل حالت نخ‌هاست مسئله غیرعادی نیست و نباید نگران شد.

بیشترین علت سایه انداختن و دو رنگ شدن فرش بازتاب نور از سطح جانبی نخ هاست. هر چه نخ‌ها در فرش با زاویه نزدیکتر به ۹۰ درجه قرار گرفته باشند نور بیشتری جذب می‌کنند و این امر سبب پر رنگ شدن فرش می شود و هم چنین ظاهر فرش را دستخوش تغییر می‌کند.

اما هنگامی که شما آن منطقه ای‌از فرش را که رنگ پر رنگ‌تری دارد بررسی کنید متوجه می‌شوید که هیچ تغییر واقعی در رنگ فرش رخ نداده است. این نوع سایه افتادن معمولا به دلیل تغییر زاویه نخ‌های فرش مشاهده می‌شود و معمولا هنگامی که فرش را جارو برقی می‌کشید و یا بر روی فرش راه می‌روید ایجاد می‌شود.

احتمالا برایتان اتفاق افتاده است که وقتی به صورت عمودی به فرش نگاه می‌کنیم با وقتی که به صورت افقی آن را می‌بینیم یک اختلاف رنگی در آن مشاهده می‌کنید که این امر هم یک اتفاق طبیعی در بافت فرش محسوب می‌شود و نیاز به نگرانی نیست.

به این نکته هم اشاره کنیم که گاهی برخی فرش‌ها به خاطر ریخته شدن مواد اسیدی یا قلیایی یا حتی قرار گرفتن زیر نور مستقیم آفتاب برخی از قسمت‌هایشان دچار رنگ پریدگی می‌شود که باید به آن توجه جدی کرد. در کل باید گفت برای خرید فرش دستبافت باید از کارشناسان خبره کمک گرفت تا خدای ناکرده فرش بی‌کیفیت یا صدمه‌دیده به شما نفروشند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن