دواشور کردن فرش

ترفندی برای کهنه نشان دادن فرش

از دواشور کردن فرش چه می‌دانید؟ استقبال برخی خارجی‌ها از فرش‌های رنگ و رو رفته باعث شده برخی از صادرکنندگان از این روش برای کهنه قلمداد کردن فرش‌هایشان بهره ببرند.برخی از مشتریان فرش در خارج از کشور علاقه خاصی به کاهش شدت رنگ‌ها و تا حدودی کهنه شدن نقش و نگارهای فرش دارند و به همین منظور فرش‌ها در کارگاه‌های قالیشویی با استفاده از مواد شیمیایی خاص چهره دیگری پیدا می‌کنند.

باید گفت این مواد شیمیایی دارای خواص شویندگی همچون مواد اصلی شوینده فرش نیستند و اصولا کلیه قالی‌هایی که به این منظور شسته می‌شوند قالی‌های جوان و کاملا نو هستند و نیازی به چنین شستشویی ندارند چراکه این روش در واقع بر روی فرش‌هایی صورت می‌گیرد که چرک‌مردگی زیادی دارند.

دواشور کردن فرش
باید اشاره کنیم این مواد خاصیت سایندگی دارند. موادی که برای کهنه‌نما کردن فرش استفاده می‌شود درون حوضچه‌های آب ریخته و سپس فرش را برای مدت زمان خاصی درون آن فرو می‌برند. به این ترتیب مقداری از جلا و شفافیت رنگ الیاف کاسته می‌شود و شاید بتوان گفت لایه‌ای نازک از رنگ الیاف برداشته می‌شود.

سپس فرش را توسط آب صاف شسته و مواد مذکور را از آن خارج می‌کنند. در برخی کارگاه‌ها حتی از ماشین‌های خاصی برای کهنه شدن بیشتر فرش استفاده می‌شود. این ماشین‌ها مقداری از پرز فرش را ساییده و حالت فرش دواخورده را به وجود می‌آورند.
برای تکمیل عملیات کهنه نما کردن فرش ریشه‌های سفید فرش‌های نو را توسط موادی همچون پوست گردو یا پوست انار تیره می‌کنند تا کهنه نمایی فرش جلوه کند.

دواشور کردن فرش
برخی نیز برای کاهش شدت رنگ‌ها و جلای آنها فرش را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌دهند و پشت و روی فرش را برای روزهای متوالی در مقابل آفتاب شدید قرار می‌دهند. نور شدید خورشید تا حدودی باعث پریدگی رنگ‌های قالی می‌شود.

با این روش حتی فرش‌هایی که بخوبی توسط رنگ‌های گیاهی رنگرزی شده‌انداگر برای روزهای متوالی در معرض نور خورشید قرار گیرند در نهاید تا حدودی دچار رنگ پریدگی خواهند شد.

مواد معروفی که بیشتر در کارگاه‌های قالیشویی برای کهنه نما کردن یا به اصطلاح دواشور کردن فرش‌های جوان به کار می‌روند عبارتند از ترکیبات گوناگونی همچون کلروهیدرو که به همراه کمی مواد شوینده استفاده می‌شوند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن