تابلوفرش‌هایی که از دیوارخانه بافندگان آویخته می‌شود

رییس اداره فرش استان گیلان می‌گوید گرانی‌های پی در پی و بیمه نشدن قالیبافان منجر به کاهش تولید و بروز مشکلات جدید برای این قشر شده است.

به گفته مجتبی مهری بیش از هزار تن از قالیبافان گیلانی پشت در بسته بیمه مانده‌اند و انگیزه‌ای برای آنها برای ادامه فعالیت نمانده است.

وی از بافته شدن  ۵۱ هزار متر مربع قالی و قالیچه و فرش و تابلو فرش در گیلان خبر می‌دهد و می‌افزاید: «بیمه شدن این عزیزان می‌تواند به انگیزه دادن به آنها بیانجامد و در ادامه باعث افزایش تولید می‌شود. در حال حاضر افزایش قیمت مواد اولیه و عدم حمایت‌های لازم در این زمینه موجب ناامیدی قالیبافان برای ادامه کار شده است.

مهری با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که در استان گیلان تابلو فرش می‌بافند به خاطر نبود تقاضا مجبورند تابلوها را از دیوار خانه خود بیاویزند، ادامه می‌دهد: «بارها به کسانی که تابلوفرش می‌بافند توصیه کرده‌ایم با توجه به اینکه تقاضای زیادی در این حوزه وجود ندارد بسوی قالی و قالیچه بافی بروند ولی از آنجایی که این قشر در تامین مواد اولیه بضاعت مالی ندارند همچنان با مزدی‌بافی تابلوفرش می‌بافند.»

به گفته وی در حال حاضر ۴۰درصد از قالیبافان استان گیلان قالی و قالیچه و ۶۰ درصد تابلو فرش می بافند.

رییس اداره فرش سازمان صمت استان گیلان در پایان گفت: «برای ورود و حضور در بازارهای خارجی علاوه بر کیفیت، قیمت منصفانه نیز برای ارائه فرش باید داشته باشیم و همه اینها لازمه حمایت های جدی از قالیبافان است که متاسفانه حمایت‌های آنچنانی از آنها در این وضعیت یعنی شیوع کرونا از این قشر صورت نمی‌گیرد.»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن