قطع بیمه نیمی از قالیبافان از سال ۹۳ تاکنون

آمار قالیبافان تحت پوشش بیمه قالیبافی از۴۵۰ هزار به ۲۲۰ هزار نفر رسیده است؛ این خبر را عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف می‌دهد.

بهرامی از این مسئله ابراز تاسف می‌کند و درباره نقش زنان در پروسه تولید می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد کسانی که قالی می‌بافند، زنان هستند. برخی از این زنان قالیبافی را در کنار کارهای کشاورزی و دامداری انجام می‌دهند و برخی هم به عنوان شغل اصلی. نکته‌ای که کمتر به آن اشاره می‌شود این است که هر چقدر بتوانیم به این هنر – صنعت بها بدهیم و نیازهای اولیه قالیبافان همچون بیمه را فراهم کنیم از اشتغالزایی حمایت کرده‌ایم و از مهاجرت این افراد به شهرها و حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌شود.

وی از عدم حمایت به جامعه قالیبافان گلایه و عنوان می‌کند تا دهه پیش در کشورمان بیش از ۲ میلیون زن و مرد قالی می‌بافتند و اکنون تعدادشان به نصف رسیده است و دلیل آن بیمه نشدن یا قطع بیمه آنهاست.

وی در ادامه می‌افزاید: از یک میلیون نفری که به صورت دائمی در چند سال گذشته کار می‌کردند حدود ۲۳۰ هزار نفر بیمه شدند. از سال ۸۸ تا سال ۹۳ تعداد بیمه شدگان قالیبافی حدود ۴۵۰ هزار نفر بود که از سال ۹۳ به بعد علاوه بر اینکه افزایشی در تعداد قالیبافان نداشته‌ایم اما بیمه نزدیک به ۲۲۰ هزار نفر از آنها قطع شد. یعنی نه تنها به تعداد بیمه شدگان اضافه نشد بلکه از تعداد بیمه شدگان  هم کاسته شد.

تعداد زیادی از قالیبافان بیمه ندارند و امیدوارهم نیستند که بیمه شوند. سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید بانک‌ به سازمان بدهکار است و بودجه‌ای برای بیمه قالیبافان به ما تعلق نگرفته است. یکی از مشکلات این است که بیمه  تعداد زیادی از قالیبافان قطع شده است، این افراد سال ها بیمه پرداخت کردند اما هیچ سابقه‌ای و هیچ آورده‌ای برای آنها نداشته است و در حال حاضر هم بیمه آنها بدون هیچ امتیازی قطع شده است، فقط سال ها از جیب آنها پول به هدر رفته است. پرداخت چند سال بیمه از سوی قالیبافان هیچ عایدی برای ادامه زندگی آنها نداشته است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن