تکرار مکررات خانمِ رییس برای فرار از پاسخگویی

این روزها انتقاد به رییس مرکز ملی فرش بالا گرفته تا جایی که برخی از کارشناسان حوزه فرش دستبافت در برنامه‌های تلویزیونی اقدام به انتقاد صریح از فرحناز رافع می‌کنند و حتی به وی توصیه می‌کنند از سمت خود استعفا دهد.

چند روز پیش و در جریان خبر منتشر شده از راه‌اندازی پایانه تخصصی فرش دستبافت کشور در استان زنجان، انتقادات از رافع افزایش یافت. یکی از انتقادات این بود چرا استانی که فرودگاهش به حالت تعطیل درآمده و از سویی فرودگاه بین‌المللی ندارد مجوز راه‌اندازی پایانه تخصصی فرش دستبافت از سوی مرکز ملی فرش ایران صادر شده است.

البته انتقادهایی دیگری همچون اینکه هنوز هیچ زیرساختی در این پایانه همچون هتل و درمانگاه و تعمیرگاه ماشین‌های سنگین و پست و اداره گمرک و … وجود ندارد مطرح شده ولی فرحناز رافع، رییس کنونی مرکز ملی فرش ایران تاکنون هیچ پاسخی به این پرسش ها نداده است.

در حالی که کارنامه فرحناز رافع از سوی مطالبه‌گران حوزه فرش زیر ذره‌بین قرار گرفته است، برخی از فعالان این حوزه از مهندس رزم حسینی، وزیر جدید وزراتخانه صنعت، معدن و تجارت می‌خواهند رافع را از مسند مهمترین سازمان متولی فرش دستبافت کشور بردارد.

یکی از مدیران میانی وی با انتشار اقدامات رافع در طول ۹ ماه گذشته سعی در موجه جلوه دادن فعالیت‌های او داشته است. ما در این گزارش سعی می‌کنیم تا وظایفی که مرکز ملی فرش به عهده داشته و دارد و اکنون به عنوان اقدامات فرحناز رافع ذکر شده، تجزیه و تحلیل کنیم. البته باید اشاره کنیم بنابر گفته‌های منبع موثق، این «اقدامات» به عنوان رزومه و فعالیت‌های رافع به دفتر وزیر ارسال شده است.

«اقدامات رئیس مرکز ملی فرش:

از مهم ترین اقدام صورت پذیرفته:

– ابقای ماده ۱۴۲ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با “موضوع معافیت پرداخت مالیات بر در امد کارگاه های  فرش دستباف و صنایع دستی و شرکتهای تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوطه”

– ابقای فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن در فصل معافیت‌های قانون مالیات بر ارزش افزوده با توجه به طرح  موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس (شور دوم) بر اساس پیشنهاد این وزارتخانه.

– کاهش تعرفه ابریشم ( کاهش حقوق ورودی ابریشم خام از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد)

– راه اندازی نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف کشور در استان زنجان

– تخصیص تسهیلات فنی و اعتباری از سوی سازمان برنامه بودجه و انعقاد تفاهم نامه و قرارداد با بانک توسعه تعاون

– بیمه کردن رایگان یک ساله قالی‌بافان با حمایت نهاد ریاست جمهوری، صندوق بیمه روستایی و عشایری و وزارت صنعت، معدن و تجارت (انعقاد تفاهم نامه)

– ابقای معافیت ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم کارگاه های فرش دستباف

– سامانه صدور مجوز فرش دستباف در سامانه بهین یاب پیاده سازی و قابل دسترس تولیدکنندگان فرش دستباف قرار گرفت.

– انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مرکز ملی فرش ایران به منظور بهره گیری از ظرفیت ها و ارتقای توانمندی های فی مابین

– برگزاری نشست های تخصصی فرش دستباف با ذینفعان فرش دستباف در حوزه های طراحی و رنگرزی و مرمت  فرش دستباف و کارشناسان رسمی دادگستری

 

از مهم ترین فعالیت های در دست اقدام:

– مکاتبات متعدد با ارگانهای ذیربط از جمله دفتر وزارتی ، وزارت اقتصاد و دارایی به منظور ابقا معافیت ۱۰۰درصدی در آمد حاصل از صادرات

– ابقای معافیت مالیاتی ماده ۴۵ بند ب قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۰/۱۱/۹۵ با ” موضوع معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات‌”.

– مقرر شده جهت حمایت از قالیبافان با کمک معاونت اشتغال روستایی ریاست جمهوری ۱۰ میلیون تومان وام ضروری جهت کمک به معیشت قالیبافان متقاضی پرداخت شود.

– برگزاری نمایشگاه مجازی کشور به منظور توسعه صادرات و رونق فروش داخلی فرش دستباف (ایران یس)

– برنامه ریزی برای برگزاری نشست های استارتاپی برای ایجاد شتاب دهنده در حوزه های مختلف فرش دستباف در ۶ استان کشور

– تهیه و تنظیم تفاهم نامه بین مرکز ملی فرش ایران و سازمان امور زندان ها و همچنین تهیه و تنظیم تفاهم نامه بین مرکز ملی فرش ایران و ستاد توسعه فن آوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری.

-تشکیل ۶ جلسه ستاد عالی راهبری فرش دستباف ایران جهت ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه صادرات فرش سازمان‌ها و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها

–  تشکیل جلسات کمیسیون پژوهش، ترویج و تبلیغات، توسعه نوآوری، خلاقیت و فناوری، تامین، تولید و اشتغال، توسعه صادرات ذیل ستاد عالی راهبری فرش دستباف ایران

– رویدادهای (event) فرش با تمرکز ویژه بر توسعه و شتاب‌دهی کسب ‌وکارهای نوپا در حوزه بازاریابی تخصصی

– اصلاح ساختار آموزش در هنرستان­ های کار و دانش رشته فرش براساس نیازهای بخش خصوصی و واحدهای تجاری، هدایت تحصیلی هنرجویان آموزش و پرورش رشته فرش دستباف کار و دانش، ایجاد انگیزه و ترغیب دانش آموزان به حضور در رشته فرش.»

 

وقتی فلسلفه وظایف تغییر می‌کند

 

رییس مرکز ملی طرح‌های نیمه کاره و حتی اجرا شده روسای قبلی را جزو اقدامات خود می‌داند به عنوان مثال تشکیل جلسات ستاد عالی راهبردی فرش را که در تصدی مسئولیت فرشته دستپاک در این مرکز برگزار می‌شد با نام دیگری برگزار می‌کند و این موضوع را یک کار فوق‌العاده می‌پندارد.

وی از انعقاد تفاهمنامه با صندوق بیمه روستایی و عشایری و بیمه رایگان و یکساله قالیبافان حرف از میان می‌آورد، البته همگان می‌دانند چنین طرحی از گذشته هم وجود داشته است ولی قالیبافان به دلیل اینکه از کمترین حقوق بازنشستگی و بهره‌مند نبودن از خدمات درمانی موثر هیچگاه از این بیمه استقبال نکرده‌اند و باید اشاره کرد که در هماهنگی برای چنین تفاهمی، مرکز ملی فرش دخیل نبوده است!

در یکی از بندهای این اقدامات آمده: «انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مرکز ملی فرش ایران به منظور بهره گیری از ظرفیت ها و ارتقای توانمندی های فی مابین»، خانم رافع هیچ توضیح دیگری نداده‌اند که چنین تفاهم‌نامه‌ای چگونه می‌تواند مثمر ثمر باشد وقتی ایشان هیچ ارزشی به تحقیق و ترویج در حوزه فرش دستبافت قائل نیستند و مصداق آشکار آن کتابخانه مرکز که بسیاری از کتاب‌های با ارزش و پایان‌نامه‌ها در حال از بین رفتن هستند.

دررابطه با راه‌اندازی پایانه تخصصی فرش دستبافت هم به طور کامل توضیح داده‌ایم و باید یادآور شد که رییس مرکز این طرح را به اسم خود ثبت کرده‌اند و این در حالی است که به گفته رییس سازمان صمت زنجان این طرح متعلق به آنهاست و فقط در مرحله آخر کار، مرکز ملی مجوز را صادر کرده است.

یکی دیگر از اقدامات فرحناز رافع برگزاری جلسات با ذینفعان فرش، طراحان، مرمتکاران و … است؛ جالب است جلساتی که بسیار عادی و حتی نتیجه‌ای در پی نداشته و فقط جلساتی «باری به هر جهت» بوده چطور می‌شود از آن به عنوان اقدامات موثر یاد کرد؟

ایشان در اقدامات در دست اقدام‌شان عنوان کرده‌اند: «هدایت تحصیلی هنرجویان آموزش و پرورش رشته فرش دستباف کار و دانش، ایجاد انگیزه و ترغیب دانش آموزان به حضور در رشته فرش»، این ادعا شاید جزو عجیب‌ترین ادعاهای ایشان است چراکه با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارش چگونه توانسته‌اند انگیزه برای دانش‌آموزان بودجود بیاورند و این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموختگان فرش بیکارند یا در تخصص‌های غیر از فرش مشغول به کار هستند.

بقیه بندهایی که به آنها نپرداختیم یا تکرار مکررات بشمار می‌رفت یا اینکه جزو وظایف این مرکز بوده یا متعلق به بخش خصوصی همچون سایت «ایران یس»، برخی هم از اقدامات روسای پیشین مرکز ملی فرش که تودیع آنها مانع از به ثمر رسیدن بعضی از اقدامات‌شان شده است.

در پایان باید به رییس مرکز ملی فرش گفت هر زمان یکی از این اقدامات‌تان به نتیجه رسید و اجرایی شد و اهالی فرش از برکت آن بهره‌مند شدند حتما ما را برای انتشار اخبار خوب مطلع کنند.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن