پشم دام عشایر خراسان جنوبی در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی خبر داده است که پشم دام عشایر این استان را برای حذف واسطه‌ها و دلالان در اختیار مستقیم تعاونی‌های عشایری می‌گذارد.

مهدی عصمتی‌پور در این باره گفت: در استان خراسان جنوبی ۱۱ تشکل و تعاونی دارای مجوز داریم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قصد داریم امسال پشم دام‌ها را قیمت توافقی در اختیار آنها بگذاریم تا از طرفی دست دلالان قطع شود و از سوی دیگر پشم با قیمت واقعی و مناسب در اختیار کارگاه‌های قالیبافی و منسوجات قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم عشایر این استان جمع ۸۰۰ تن کرک، مو و پشم از دام‌های خود تهیه کنند که این میزان نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ درصد روبه‌روست. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه معمولا کار پشم‌ چینی از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد.

عصمتی‌پور پشم مرغوب را یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی دام‌های عشایر استان در مناطق مختلف دانست و گفت: پشم چینی دام‌های عشایر در فصول بهار و پاییز انجام می‌شود که البته بیشترین برداشت پشم را عشایر در فصل بهار دارند. وضعیت مناسب مراتع در سال جاری باعث خوشحالی عشایر استان شده است و امسال برداشت محصولات دامی و لبنی عشایر افزایش چشمگیری خواهد داشت.

بنابر این گزارش یک میلیون دام سبک و سنگین، ۳۴ درصد دام سبک استان، ۴۰ درصد مراتع، ۳۰ درصد تولیدات دامی و ۲۵ درصد صنایع دستی استان خراسان جنوبی در اختیار عشایر است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن