هفت حوض حیاط موزه فرش تبدیل به باغچه شدند!

اقدام جدید رئیس موزه فرش، معروف به چلمن سیزدهم

فاطمه علی‌اصغر
سجاد نوروزیان که کار اصلی‌اش تهیه فیلم تبلیغاتی برای توتون‌ در فضای مجازی بود و خود را چلمن سیزدهم معرفی می‌کرد و با حکم عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ریاست موزه فرش ایران رسید، اکنون دستور داده در هفت حوض حیاط موزه‌ی فرش گل کاشته و تبدیل به باغچه شود! شنیده شده است او قصد دارد به زودی کتاب‌های نفیس کتابخانه موزه فرش را امحا کند و به جای آن از باغ کتاب، کتاب‌های جدید بخرد! دستوری که هنوز اجرایی نشده اما زنگ خطر آن به صدا در آمده است!
دوستداران میراث‌فرهنگی بارها و بارها هشدار داده بودند، حوزه‌ی«میراث‌فرهنگی» امری تخصصی است و مدیریت در بخش‌های مختلف آن، نیاز به تبحر و تخصص لازم در این حوزه را دارد، اما به نظر می‌رسد که با دستورهای اخیر پشت انتخاب این وزیر مسئله دیگری فراتر از یک مدیر بی‌تجربه است. اکنون زمان آن رسیده که پرسید تا چه زمانی باید شاهد چنین تصمیم‌هایی باشیم که معماری و تاریخ ایران را به خطر می‌اندازد؟
این اقدام سجاد نوروزیان خلاف قوانین و ضوابط مجلس شورای اسلامی ایران است. طبق قانون «منهدم کردن یا خرابی وارد آوردن به آثار ملی و مستور ساختن روی آن‌ها به اندود یا رنگ و رسم کردن نقوش و خطوط بر آنها» جرم محسوب می‌شود. موزه فرش ایران در فهرست آثار ملی قرار دارد و هر گونه تغییری در محوطه و بنای این مجموعه مشمول قوانین میراث‌فرهنگی می‌شود.
طراح این بنای ارزشمند «عبدالعزیز فرمانفرمائیان» است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان، معمار معاصر ایرانی، استاد دانشگاه تهران و از بنیان‌گذاران نظام مهندسی جدید در ایران بود. او معمار ورزشگاه آزادی بود. او این ساختمان را با دو تالار ساخت و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار داد.
طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده‌است. ساختمان موزه ۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع مساحت دارد و آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه دار قالی است.
هفت حوض حیاط بیرونی این بنا بر اساس اعداد مقدس ایرانی بنا شده است و حوض آب که رکن اصلی هویت‌بخشی معماری سنتی ایرانی را دارد در آن تعبیه شده بود.
در این موزه فرش‌های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور می‌باشد به نمایش گذاشته شده‌است. هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی عنوان کرد. موزه فرش ایران در خیابان کارگر شمالی تقاطع دکتر فاطمی یا به عبارتی دیگر در ضلع شمال غربی پارک لاله واقع شده است.
حال باید دید مسئولان ارشد وزارتخانه جلوی روند تخریب‌ها و تصمیم‌های رییس موزه ملی ایران را می‌گیرند یا این‌که ما باید شاهد تخریب تدریجی و تغییرات خلاف قانون در این موزه ملی باشیم.

چلمن سیزدهم

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن