مدرن‌ترین کارخانه پشم‌ریسی کشور چشم انتظار مواداولیه

در حالی که چهارمحال و بختیاری یکی از قطب های تولید پشم و نخ ریسی در کشور است اما مدرن‌ترین کارخته پشم‌ریسی این استان با کمبود مواد اولیه برای تولید مواجه است.

در حال حاضر تولیدکننده تاپس پشمی کشور در چهارمحال و بختیاری با روش‌های مدرن ( بدون شست‌وشو و به روش الکترواستاتیک) برای تامین مواد اولیه خود که همان پشم است با مشکلات جدی مواجه است.

مجتبی زندی‌پور رئیس تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور تشریح جزییات این واحد ریسندگی می‌گوید: راندمان مفید هر کیلوگرم پشم حدود ۵۰ درصد است، یعنی یک کیلوگرم پشم پس از شستشو تنها نیمی از آن قابل استفاده است، همچنین برای شست‌وشوی سنتی هر کیلوگرم پشم حداقل ۱۰ لیتر آب مورد نیاز است.

عوامل متعددی از جمله علوفه دام، نژاد و … در کیفیت پشم تاثیرگذار است، اما متاسفانه پشم‌های تولیدی در برخی از استان‌ها کیفیت چندانی ندارند و الیاف زبر و خشن در کنار پشم طبیعی رشد کرده‌اند، این مسئله موجب پایین آمدن خلوص پشم می‌شود.

زندی‌پور با بیان اینکه کارخانه پشم‌ریسی با مشکل تامین مواداولیه روبرو است، گفت: یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های چهارمحال و بختیاری پشم با الیاف مرغوب است، اگر بتوانم امور عشایر، جهادکشاورزی، اتحادیه دامداران را مجاب به ایجاد فضایی برای پشم‌چینی مکانیزه و تجمیع آن بکنیم، بسیاری از مشکلات این واحد حل می‌شود.

رئیس تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور افزود: از سال ۸۲ بارها مکاتباتی با سازمان جهادکشاورزی و سایر ارگان‌های مرتبط انجام شده است، اما این مسئولان تنها به توصیه اکتفا کردند و هیچ اقدام عملی برای تامین مواداولیه این واحد تولیدی انجام نشد، در حال حاضر نیاز اولیه این کارخانه ۲۰۰۰ تن پشم است، خرید پشم از دامداران می‌تواند کمک بزرگی به دامداران منطقه برای درآمدزایی کند.

وی با بیان اینکه اگر پشم در اختیار واحد تولیدی قرار بگیرد، می‌توان مواد اولیه دهکده فرش استان را از این واحد تامین کرد، گفت: برای استقرار دستگاه‌چین مکانیزه حاضر بودم یک سوله از جهادکشاورزی را در منطقه اصلاح نژاد دره‌شویی تجهیز و چین مکانیزه را راه‌اندازی کنم، اما این ارگان حتی حاضر نشد این سالن را به صورت اجاره‌ای در اختیار این واحد قرار دهد.

وی یادآور شد: در حال حاضر قیمت پشم کیلویی ۱۰ هزار تومان است، اما تاپس پشم که نوعی فرآوری پشم است در حال حاضر به قیمت پنج دلار در جهان خرید و فروش می‌شود، این محصول از مواداولیه کارخانجات نساجی است و بسیاری از کارخانجات نساجی پشم موردنیاز خود را از نیوزلند وارد می‌کنند، پشم نیوزلند را نمی‌توان برای بافت فرش معمولی مورد استفاده قرار داد و تنها برای تابلو فرش مورد استفاده است.

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن