مالیات، فرش را نابود می‌کند

تحریم، نوسان نرخ ارز و حالا شائبه برداشتن معافیت مالیاتی صنایع دستی، قالیبافان را دچار یاس و ناامیدی کرده است. آنهایی که پشم می‌ریسند، خامه رنگ می‌کنند، دار به پا می‌کنند و بافنده‌هایی که با سر انگشتان هنرمند‌شان گره به دار سفید می‌زنند دیگر امیدی به آینده ندارند.

آنها می‌گویند با همه مشکلات از جمله خشکسالی و بیکاری و بی‌پولی و گرانی‌ها ساخته‌اند و تنها منبع درآمدشان قالیبافی است که اگر معافیت‌های مالیاتی برداشته شود، بیشترین ضرر را آنها می‌کنند چراکه وقتی خریداری نباشد آنها مجبورند چوب حراج بزنند به دسترنجی که ماه‌ها برایش عرق جبین ریخته‌اند.

در این میان شاید بیشترین ضرر را بافنده‌های خراسان جنوبی ببرند. بیش از ۱۵ سال است آسمان‌شان سخاوتمند نیست. زمین‌ها تشنه‌اند و آنهایی که دست‌شان به دهان‌ می‌رسیده رفتن را بر ماندن ترجیح داده‌اند. کسانی که مانده‌اند چاره‌ای نداشته‌اند، دلخوش کرده‌اند به آینده؛ با قالیبافی و دستمزدی کم روزگار می‌گذرانند.

محمدحسین کامیابی مسک، رییس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی از وضعیت بافت فرش و بازار دستبافته‌های این استان برایمان می‌گوید:«خشکسالی‌ها اجازه کشاورزی و دامپروری به مردم نمی‌دهد به همین خاطر آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه فرش ببافند. فرش‌ها بیشتر سفارشی هستند و گذشته از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و نوسان نرخ ارز، بافت قالی در استان ما در حال حاضر رونق خوبی دارد.

دستمزدها بالاتر رفته و سفارش‌ها از نقاط مختلف کشور قابل رضایت است. ۶ ماهه نخست سال قبل بافندگان ما بیش از ۸۰ هزار متر فرش بافتند که از این میزان ۵۰ هزار متر آن به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر صادر شد. اما با طرح این موضوع که از سال بعد معافیت مالیاتی صنایع دستی برداشته خواهد شد وضعیت ما حتما دچار تغییراتی منفی خواهد شد.»

وی در ادامه می‌افزاید:« درست است که نرخ ارز تاثیری بر قیمت‌ها داشت ولی از طرفی دستمزد بافنده‌ها هم بالاتر رفت و فرش به قیمت خودش فروش می‌رفت ولی اگر کارگاه‌های کوچک و بزرگ قالیبافی بخواهند مالیات بدهند مجبور خواهند شد  از هزینه‌ها یا سود خود بزنند. مطمئنا یک کارگاه‌دار نمی‌تواند دستمزد کمتری به بافنده بپردازد و از سویی تاجری که برای خرید آمده برای اینکه مالیات و گمرکی خود را جبران کند، فرش را با ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر خواهد خرید و دود این افزایش مالیات به چشم کارگاه‌دار و در نهایت کسانی می‌رود که برای او کار می‌کنند.»

به گفته کامیابی مسک، دولت باید از صنایع دستی بویژه هنر صنعت فرش حمایت کند نه اینکه با تیشه به ریشه آن بزند.

در پایان این گزارش باید بگوییم استان خراسان جنوبی با داشتن حداقل ۵۰ زهار بافنده تمام وقت و نیمه وقت یکی از استان‌هایی است که بیشترین قالیباف را دارد که از این تعداد نزدیک به ۵ هزار نفر فقط بیمه شده‌اند!

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن