فرش را چطور «تا» بزنیم؟

گلچه فرش:‌ فرش را چطور «تا» بزنیم، لول کنیم یا اینکه از طول و عرض ۳ تا کنیم تا جای کمتری بگیرد؟ چطور تا بزنیم که توی انباری جا شود؟ تا زدن فرش هم برای خودش قاعده و اصولی دارد و باید تکنیک‌های ساده آن را یاد بگیرید که به فرش‌تان آسیبی نرسد. تا زدن‌های غیراصولی می‌تواند به تار و پود فرش شما آسیب بزند.  آثار شکستگی یا برگشتن گوشه فرش به داخل نتیجه تا زدن‌های غیراصولی است.

در این گزارش به شما می‌گوییم که فرش را چطور «تا» بزنیم که کمترین جا را بگیرد، راحت حمل شود و در عین حال هیچ آسیبی حتی نبیند.

– نخستین کار این است که دستبافته را روی زمین صاف پهن کنید.

– فرش را به‌صورت طولی از یکی از لبه‌های راست یا چپ به‌اندازه‌ی یک سوم تا بزنید.

– لبه‌ دیگر را نیز جوری تا کنید تا یک سوم پاپانی فرش بر قسمت تا خورده قرار گیرد و فرش به مستطیلی بلند و باریک تبدیل شود.

– فرش را صاف کنید و با لمس توسط دستان، جهت خواب فرش را بیابید؛ سپس برخلاف خواب فرش یک سوم آن را از عرض تا بزنید.

– از روی فرش کنار بروید؛ پشت قسمت تا خورده بر زانو بنشینید و یک سوم تا خورده را در دو مرحله تا بزنید و این کار را ادامه دهید تا فرش به مستطیلی کوچک و حجم دار تبدیل شود.

– با طنابی محکم فرش تا خورده را خوب ببندید تا در طول مسیر باز نشود.

 فرش را چطور «تا» بزنیم؟

تا زدن فرشی که برای مدتی نیاز به آن ندارید

نحوه صحیح تا زدن فرش برای هدفی غیر از حمل ‌و نقل می‌تواند کمی متفاوت باشد در واقع نحوه تا زدن فرش برای اهداف مختلف و بسته به زمانی که به فرش نیاز ندارید، متفاوت است. توصیه می‌کنیم اگر برای مدتی نیاز به فرش ندارید به هیچ عنوان آن را تا شده برای زمانی طولانی در گوشه‌ای قرار ندهید بلکه آن را با دقت لوله کنید؛ لول کردن فرش روش درست تا زدن فرش در زمان طولانی است. در لوله کردن فرش مراقب باشید که لایه‌ها خیلی به هم فشرده نشوند و موارد زیر را در آن رعایت کنید :

 

– فرش لول شده را در کاوری پارچه‌ای بگذارید و اگر محیط قرارگیری آن مرطوب است حتما چند نفتالین وسط فرش بگذارید.

– هر دو یا سه ماه به فرش سر بزنید و رول فرش را بازکنید تا هوا بخورد و در صورت اینکه مشکلی نداشت دوباره آن را لول کنید.

– دمای آن برای انبار کردن فرش بیش‌ازحد نباشد؛ بالا بودن دمای محیط کیفیت فرش شما را پایین خواهد آورد. جایی که فرش را نگاه می‌دارید به هیچ وجه نباید نم و رطوبت داشته باشد زیرا رنگ و جلای فرشتان را از بین خواهد برد همچنین موریانه و بید که عاشق فضاهای نمناک هستند می‌توانند فرش دستباف شما را به کلی از بین ببرند. هرچند تابیدن نور خورشید در مکان نگهداری فرش حشرات را دور می‌کند اما تابش مستقیم آن به فرشتان می‌تواند آن را معیوب کند.

اهمیت درست تا زدن فرش دستباف

هرچند نحوه صحیح تا زدن فرش ماشینی مهم است اما فرش‌های دستباف به دلیل ارزش بالاتر، ترمیم سخت‌تر و بافتن مشکل‌تر نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. بافندگان احساس، هنر، مهارت و نبوغ خود را در تار و پود فرش های دستباف می‌بافند و به این فرش‌ها معنا و ظرافت می‌بخشند. همین هنری که در فرش های دستباف موج می‌زند، شما را وا می‌دارد که در مراقبت از آنها بیشتر بکوشید و درباره‌ نحوه صحیح تا کردن فرش و مراقبت از آن آگاهی کامل را کسب کنید. این صنایع‌دستی والا و ارزشمند که خانه‌ها را سرشار از انرژی، هنر و جذابیت می‌کند و البته نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن