با فرش های فروید آشنا شوید

فرش های فروید را باید یکی از مشهورترین اثاثیه‌ جهان کاناپه‌ زیگموند دانست که بیمارانش هنگام مداوا روی آن می‌لمیدند. این کاناپه جایی بود که امثال گوستاو مالرِ آهنگساز و هیلدا دولیتل شاعر آمریکایی مورد مداوا قرار گرفتند. این کاناپه مزین به «فرش قشقایی شکرلو» پشمی با بافت مخملین متعلق به اواخر قرن نوزدهم بود که رنگ‌های سرخ و آبی و طرح‌های گل و ترنج‌های الماس داشت.

پدر مشهور روانکاوی، زیگموند فروید را باید یک مجموعه‌دار فرش دانست. فرش‌های او شامل فرش‌های تبریز، سراب، کرمان، خراسان و فرش‌های عتیقه‌ای چون فرش‌های ختن، چین، آگرا و قالی عشاق بودند.

فرش های دفتر کار فروید

از دیگر فرش‌ های ایرانی مشهور فروید «فرش سلطان‌آباد» است که یکی از بهترین نمونه‌ها در نوع خود است. این فرش در سالن غذاخوری فروید در همپستید لندن پهن بود. هنگامیکه فروید به همراه خانواده‌اش به عنوان مهاجر از دست نازی‌ها در سال ۱۹۳۹ از وین به لندن گریختند، تمام دارایی خود از جمله فرش‌ها و قالی‌ها، مبلمان و مجموعه‌ای از عتیقه‌جات گرانبها را با خود بردند. پسرش ارنست و خدمتکارش پائولا فیشتل تلاش کردند فضایی مشابه اتاق کارش در وین برای او در لندن بوجود آورند.

فروید بیشتر مجموعه‌ فرش خود را از دلالانی چون شوهر خواهرش، موریتز فروید که در برلین زندگی می‌کرد، می‌خرید. زمینه‌ یکی از فرش‌ها، طرحی خیره‌کننده از برگ‌نخلی و پیچک‌هایی بر سطحی عاجی رنگ است و به زیبایی به حاشیه‌هایی به رنگ طلایی تکمیل شده است. تنالیته‌های سبز و رُسی رنگ بخصوص در مقابل زمینه‌ خنثی عاجی و طلایی بسیار دلپذیر است.

اکنون در موزه‌ فروید در لندن می‌توان حدود ۲۰ فرش متعلق به او را مشاهده کرد.

فرش دفتر کار زیگموند فروید

منبع: صفحه اینستاگرامی «حرفه هنرمند»

.

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. مطلب جالبی بود.من عکس سوم رو دیده بودم به نظرم علاوه بر علاقه شخصی فروید احتمالا دلیل دیگه ای هم برای انتخاب فرش در دکوراسیون داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن