چگونه با فروشندگان متقلب فرش برخورد کنیم؟

چگونه با فروشندگان متقلب فرش برخورد کنیم؟ این سوالی است که برخی از کسانی که از سوی فروشندگان متخلف یا متقلب دچار خسارت شده‌اند برایشان مطرح می‌شود. این افراد معمولا به واحد صنفی یعنی همانجایی که فرش یا دستبافته‌شان را خریده‌اند مراجعه می‌کنند و معمولا یا دست خالی برمی‌گردند یا اینکه فروشنده سعی بر رضایت مشتری خود می‌کند.

این روزها گستره فروش کالا از فضای فیزیکی یا همان بازار به فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی تعمیم یافته و در این بین فروشندگان متخلف یا متقلبی پیدا می‌‌شوند که بخاطر عدم آگاهی خریداران، سرشان را کلاه می‌گذارند.

در چند سال گذشته عرضه و فروش فرش های قاچاق افغانستانی در بازارهای فرش به شدت فراگیر شده و برخی از فروشندگان این فرش‌ها را به نام فرش عشایری، بلوچ، ترکمن و حتی قشقایی به خریداران از همه جا بی‌خبر می‌فروشند. برخی هم فرش سایر مناطق را به نام مناطق مشهور می‌فروشند به عنوان مثال فرشی که در اطراف مشهد بافته شده به نام فرش قشقایی و با قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند.

اما اگر خریداران بدانند که از فروشنده چه چیزی بخواهند به راحتی می‌توانند در صورت مغایرت یا تقلبی بودن خرید خود از آنها شکایت کنند و ضرر و زیان خود را مطالبه کنند و از سویی واحد صنفی متقلب یا متخلف جریمه شود.

چگونه با فروشندگان متقلب فرش برخورد کنیم؟ از فروشندگان فرش فاکتور رسمی بخواهید تا در آن همه جزییات فرش از جمله طرح و نقشه، نوع گره، نوع رنگرزی، منطقه بافت و سایر مشخصات از سوی آنها نوشته شود. معمولا متخلفان از نوشتن کامل مشخصات خودداری می‌کنند یا  مشخصات دروغین ثبت می‌کنند. در صورتی که کارشناسی همراه ندارید می‌‌توانید از کارشناسان اتحادیه های فرش کمک بگیرید.

فروشندگان متقلب فرش با استناد به این ۳ ماده از قانون صنفی کشور با آنها برخورد خواهد شد:

ماده ۵۹ تقلب: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمتی که از لحاظ‌کیفیت یا کمیت منطبق با مشخصات کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی نباشد.

جریمه تقلب، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:

متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف‌کننده در مرتبه اول معادل دو برابر مابه‌التفاوت ارزش کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی و کالای عرضه ‌شده یا فروخته‌ شده یا خدمت ارائه داده شده و در مرتبه دوم به چهار برابر مابه‌التفاوت مذکور جریمه می‌شود.

در مرتبه سوم به شش برابر مابه‌التفاوت، جریمه می‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به ‌عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می‌شود.

در مرتبه چهارم به هشت برابر مابه‌التفاوت جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌ عنوان متخلف صنفی به‌ مدت یک‌ماه نصب می‌شود.

در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده برابر مابه‌التفاوت جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت دو‌ماه نصب می‌شود. همچنین به مدت شش‌ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌شود.

تبصره۱– در صورت تقاضای خریدار مبنی بر استرداد کالای مورد تقلب فروشنده علاوه بر پرداخت جریمه مقرر، مکلف به قبول کالا و استرداد وجه دریافتی به خریدار است و درصورت استنکاف، واحد صنفی تا اجرای کامل حکم، تعطیل می‌شود.

تبصره ۲ – در صورتی که در قوانین دیگر برای عمل متقلبانه مجازات شدیدتری ‌پیش‌بینی شده باشد، فرد متقلب به مجازات مزبور محکوم خواهد شد.

تبصره۳– عرضه، نگهداری به قصد فروش و فروش کالا بدون علامت استاندارد ایران و ارائه خدمات بدون تأیید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در صورتی‌که استاندارد کالا یا خدمات اجباری شده باشد، مشمول مقررات این ماده می‌شود.

ماده۸۷ فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی(سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است.

تبصره – چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر اینگونه فعالیت‌های صنفی به موجب آیین‌نامه‌ اجرائی است که توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیأت‌ عالی نظارت و وزارتخانه‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه می‌شود و پس از تأیید هیأت‌عالی نظارت حداکثر ظرف سه‌ ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این‌ قانون به ‌تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

‌ماده ۶۲ – عرضه و فروش کالای قاچاق: حمل و نقل، نگهداری، عرضه و فروش‌کالای قاچاق توسط واحدهای صنفی ممنوع است و متخلف باعنایت به دفعات تکرار در‌طول هر سال به شرح زیر جریمه می‌شود:

‌مرتبه اول – جریمه نقدی معادل دو برابر قیمت روز کالای قاچاق و ضبط‌کالای قاچاق موجود به نفع دولت.

مرتبه دوم – جریمه نقدی معادل پنج برابر قیمت روز کالای قاچاق، ضبط‌کالای قاچاق موجود به نفع دولت و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان ‌متخلف صنفی به مدت یک ماه.

مرتبه سوم – جریمه نقدی معادل ده برابر قیمت روز کالای قاچاق، ضبط کالای‌قاچاق موجود به نفع دولت و نصب پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخل‌صنفی و تعطیل محل کسب به مدت شش ماه.

‌د  چنانچه در قوانین دیگر برای عرضه و فروش کالای قاچاق مجازات شدیدتری ‌پیش‌بینی شده باشد متخلف به مجازات مزبور محکوم خواهد شد.

شاکی می‌تواند شکایت از فروشنده فرش را در یکی از مراکز زیر انجام دهد:

اتحادیه صنف فروشندگان فرش

کلیه مراکز فروش فرش، زیر نظر مرجعی تحت عنوان اتحادیه فروشندگان فرش فعالیت می‌کنند. یکی از مراجعی که صلاحیت رسیدگی به شکایت از فروشندگان متخلف در این حوزه را دارد، اتحادیه فروشندگان فرش است.

مشتریانی که از مراکز فروش فرش بنا به هر دلیلی رضایت ندارند، می‌توانند شکایت خود را در این اتحادیه ثبت کنند. بعد از ثبت شکایت، مراکز ذی ربط در اتحادیه اقدامات لازم را جهت رسیدگی به شکایت طرح شده انجام می‌دهند.

سازمان حمایت از مصرف‌کننده

روش دیگر شکایت از فروشندگان فرش، مراجعه به سازمان حمایت از مصرف کننده است که طرح شکایت از طریق این مرجع مراحل خاص خود را دارد.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. با سلام . ممنونم بابت اطلاعات مربوط به رسیدگی به تخلفات صنفی فروشندگان فرش دستباف. بنده حدود ۴ ماه قبل. مهرماه ۱۴۰۲ یک عدد فرش به نام قشقایی خریدم به مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان که بعدها متوجه شدم هم قشقایی نیست و هم قیمت خیلی بالاتر از نرخ مصوب بوده ضمنا پس از خرید متوجه مشکل فنی، پارگی فرش در قسمت حاشیه شدم. که به گفته فروشنده به دلیل فسار زیاد در مرحله دار کشی فرش پیش آمده . متاسفانه چون فرش را به عنوان هدیه به خارج از ایران فرستاده بودم ، با هزینه ۳۰ میلیون تومان مجبور به بازگرداندن فرش به ایران شدم ،متاسفانه فروشنده اصلا زیر بار پرداخت هزینه بازگشت فرش نمیرود ، در ضمن اصالت کالا و قیمت هم طبق نظر بسیاری کارشناسان زیر سوال است. لطفا من را راهنمایی کنید . با تشکر

    1. با سلام, می توانید به صنف فروشندگان فرش دستبافت تهران به ریاست آقای سپهرزاد در کوچه مجاور ایستگاه متروی خیام مراجعه کنید و شکایت خودتان را بصورت کتبی ارایه بدهید. این صنف ملزم به بررسی و رفع شکایت شما هستند. در صورت عدم پاسخگویی با مدیر سایت برای پگیری شکایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن