هر مسافر چه متراژ فرش می تواند از کشور خارج کند؟

هر مسافر چه متراژ فرش را می‌تواند از کشور خارج کند سوالی است که ذهن بسیاری از کسانی که می‌خواهند از ایران برای دوست و آشنای خود فرش هدیه ببرند را مشغول می‌کند.

در گذشته متراژ فرش دستبافت با محدودیت روبرو بود ولی بتازگی و با اصلاح ماده ۱۳۹ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، هر مسافر می‌تواند تا سقف ۲۴ متر مربع، فرش دستباف ایرانی و تا سقف ۴۰ متر مربع دستبافته به همراه خود از کشور خارج کند.

باید به سٔوال دیگری که دغدغه بسیاری از مسافران است پاسخ داد که هیچ محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش و گلیم همراه مسافر در سقف متراژ یاد شده وجود نخواهد داشت.

گفتنی است بر اساس ماده ۱۳۹ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، اگر مسافرانی که از کشور خارج می‌شوند، اشیاء ممنوع الصدوری که همراه دارند به گمرک اظهار کنند، گمرک موظف است ممنوعیت خروج آن اشیاء را به مسافر اعلام تا وی آنها را به داخل کشور منتقل کند و در این صورت پس از انتقال هیچ‌گونه جریمه‌ای از مسافر وصول نمی‌شود.

بر اساس تبصره  این ماده نیز مسافرین خروجی می‌توانند با مراجعه به گمرک با در دست داشتن بلیت قطعی شده و گذرنامه یک هفته قبل از سفر اشیا و لوازم شخصی خود را برای بارنامه و ارسال به کشور مقصد با رعایت کامل مقررات به گمرک اظهار و اقدام کند. بنابراین با مصوبه هیئت وزیران، تبصره ۲ برای صادرات فرش همراه مسافر به این ماده الحاق شده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. ممنون بابت اطلاعات خوبی که منتشر می کنین. اگر امکان داره شرایط فرش های آنتیک هم در گزارش بعدی تون بنویسین که آیا مشکلی برای مسافر وجود داره یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن