مراقب ریشه فرش‌تان باشید

مراقب ریشه فرش‌تان باشید. برای درک این توصیه باید به این پرسش پاسخ داد که چرا برخی از فرش‌هایی که برای شسشتو می‌روند با ریشه ناقص یا آسیب‌دیده به خانه برمی‌گردند؟ این مشکل برخی از کسانی است که فرش دستبافت خود را به قالیشویی داده‌اند و حالا با فرشی آسیب‌دیده روبرو می‌شوند. معمولا شکایت‌شان هم به جایی نمی‌رسد، آن هم دلیل دارد چراکه یا قالیشویی بدون مجوز است یا اینکه اثبات پوسیده یا سالم بودن فرش پس۱ از شستشو باید با اعلام نظر یک کارشناس مشخص شود و پروسه شکایت معمولا زمان‌بر می‌شود.

ریشه فرش‌تان پوسیده!

بسیاری از قالیشویی‌هایی که مجوز فعالیت نگرفته‌اند یا اینکه از کادر غیرمتخصص استفاده می‌کنند برای جلب مشتری به تبلیغ روی می‌آورند از جمله ارسال پیامک‌های فریبنده همچون ۵۰ درصد تخفیف همراه با حمل و نقل رایگان و … . کافی است که به آنها زنگ بزنید تا برای بردن فرش به مقابل خانه‌تان بیایند. بعد از بازدید از فرش و لول کردن آن در فاکتور مواردی را می‌نویسند که هیچگاه به آن عمل نمی‌کنند. بسیاری از آنها مدعی می‌شوند که ریشه فرش‌تان پوسیده و نیاز به تعویض یا تعمیر دارد. اگر بخواهید کمی مقاوت‌ از خود نشان بدهید شروع می‌کنند به تعزیه‌خوانی که اگر ریشه فرش‌تان هنگام شستشو از بین برود باید قید فرش را بزنید و فرش‌تان از ارزش می‌افتد و باید سریع و پیش از خراب شدن آن را ترمیم کرد و … .

آنها آنقدر آیه یاس برایتان می‌خوانند که مجبور می‌شوید اجازه ترمیم را بدهید. اما مشکل همینجاست که با همین اجازه، تیشه به ریشه فرش خود می‌زنید چراکه قالیشویی متخلف بعد از شسشتو، ریشه فرش‌تان را از ته قیچی می‌کند و ریشه آماده را با چسب یا دوک زدن به سر و ته فرش‌تان می‌چسباند و اگر آشنایی زیادی از این موضوع نداشته باشید حتما سرتان کلاه گشادی می‌رود.

چرا باید به ریشه های فرش حساس باشیم؟

به ریشه های فرش‌تان حساس باشید چراکه ریشه فرش یعنی دستگاه تنفسی فرش. به قول خبرگان فرش، یک دستبافته از طریق همین ریشه‌‌ها نفس می‌کشد و اگر دچار ایراد شود، فرش به سرعت رو به ویرانی می‌رود.

از کجا بفهمیم که ریشه‌های فرش یا دستبافته‌مان دچار پوسیدگی شده است؟ ابتدا باید گفت اگر فرش یا دستبافته‌ای دارید آن را جایی پهن کنید که رطوبت و نم نداشته باشد. اگر روی آن آب ریخت حتما آن را خشک کنید. در جریان مسیر هوا باشد. هر از گاهی پشت آن را جارو بکشید.

ریشه فرش اگر دچار پوسیدگی شده باشد رنگ آن معمولا کدر و به راحتی از فرش کنده می‌شود. هر وقت می‌خواهید مطمئن شوید، یکی دو تا از ریشه‌ها را به آرامی بکشید، اگر کنده شد یعنی ریشه دچار پوسیدگی شده است و باید آن را برای ترمیم به یک قالیشویی معتبر یا مرمتکار بسپارید.

برخی از آنهایی که برای بردن شستن فرش به مقابل خانه‌تان می‌آیند برای فریب با کلید و دور از چشمان شما ریشه فرش‌تان را می‌کنند و به دروغ می‌‌گویند ریشه فرش‌تان پوسیده.

  • مراقب باشید که فرش‌تان را به هر قالیشویی یا مرمتکاری نسپارید.
  • اجاره ندهید ریشه فرش را قیچی کنند و ریشه جدید نصب کنند. این کار یعنی بی‌ارزش شدن و نابودی فرش شما.
  • مرمتکار حرفه‌ای قادر است ریشه فرش را با توجه به تخصصی که دارد ترمیم کند حالا این مرمت یا سطحی است یا نیاز به کار و زمان زیادی دارد.
  • هیچگاه به ریشه فرش‌تان چسب یا مواد شیمیایی نزنید چون با این کار به آن آسیب می‌زنید.
  • مراقب باشید برای جابجا کردن فرش از ریشه‌‌های آن نگیرد چراکه وزن فرش روی ریشه‌ها می‌آید و با این کار به آن صدمه وارد می‌کنید.

در پایان باید گفت قالیشویی‌ها معتبر گذشته از خاک‌گیری و شستشوی اصولی فرش‌تان، از مرمتکاران خبره برای رفو و مرمت بهره می‌گیرند و برای آنها رضایت مشتری بسیار مهم و ارزشمند است ولی در مقابل برخی از قالیشویی‌هایی که مجوز ندارند یا از کادر غیرمتخصص استفاده می‌کنند، به دست آوردن درآمد به کسب رضایت مشتری ارجحیت دارد. پس سعی کنید از تجربیات دیگران بهره‌مند شوید و به هر قالیشویی یا مرمتکاری اعتماد نکنید.

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن