قاچاق فرش پشت نقاب تولید در مناطق محروم

قاچاق فرش افغانستان به ایران هنوز ادامه دارد و یکی از سردسته‌های این شبکه که در استان گلستان فعالیت دارد برای سرپوش گذاشتن روی این معضل عنوان می‌کند در محله افغان‌آباد شهر گنبدکاووس فرش تولید می‌کند، ادعایی که با بررسی آن مشخص شد از پایه کذب است.

نزدیک به ۳ ماه پیش گزارش «قاچاق فرش دستبافت دست کیست؟» روز ۷ مهرماه در روزنامه جام‌جم منتشر شد که در آن اشاره به قاچاق فرش افغانستان به ایران و فروش آن به عنوان فرش قشقایی و خراسان و ترکمن اشاره شده بود. این گزارش در خبرگزاری و سایت‌های بسیاری از جمله خبرگزاری ایسنا و خبرآنلاین و تابناک منتشر شد و واکنش برخی از مسئولان ذی‌ربط را در پی داشت.

در بخشی از این گزارش تاثیرگذار چنین آمده: «بیشتر کسانی که این فرش‌های قاچاق افغانستانی را می فروشند هیچ گاه اشاره ای به این که قالی‌ها ایرانی نبوده و از مرغوبیت کافی برخوردار نیستند سخنی به میان نمی‌آوردند چراکه سود بالای آن وسوسه برانگیز است. اگر آن بخش از بازار را که فروشندگان عادی هستند، کنار بگذاریم برخی از افرادی که این گونه فرش‌ها را می‌فروشند دارای سمت‌های حقوقی هستند مثل بازرس و رئیس اتحادیه و… . برای پیگیری این که چرا فرش افغانستانی را می‌فروشند و با این کار بستر را برای ورود بیشتر فرش های افغانستانی و کاهش تولید داخلی را رقم می‌زنند پاسخ شان تهدید است یا تطمیع! برخی هم عنوان می‌کنند که برای جوری جنس و به دلیل سفارش مشتری، این فرش های قاچاق را می‌آورند که به شکل عجیبی ابایی از گفتن این موضوع هم ندارند.

یکی از مسئولان تجارت و فروش فرش در پاسخ به سوال جام جم درباره این تخلف و قانون شکنی، می‌گوید: «فرش‌هایی که ما در فروشگاه‌مان داریم متعلق به ترکمنان افغانستان یا ازبکان افغانستان است. ما این فرش‌ها را برای جوری جنس‌مان می آوریم.» وی در پاسخ به این سوال که چرا وی به عنوان یک مقام مسئول به قاچاق فرش دامن می‌زند، چنین پاسخ می‌دهد: «ما هم مثل بقیه فرش افغانستانی می‌فروشیم. اگر جلوی قاچاق را بگیرند و دیگر فرشی از افغانستان نیاید، خب ما هم فرش افغانستانی نمی‌فروشیم.»

حالا که ماجرای قاچاق و فروش فرش افغانستانی به جای باریک رسیده است یکی از اعضای باند فروش فرش قاچاق برای فرار از اتهام قاچاق و پنهان شدن از دید دستگاه‌های مسئول مدعی شده است که در مجموعه‌اش ۴۰۰ بافنده در حال فعالیت هستند و در حال حاضر در محله افغان‌آباد طرح‌های خاصی را به بافندگان سفارش داده است و ۲۰ روز پیش نیز نماینده یکی از سفارت‌ها، نماینده یونسکو، کمیته اشتغال و فرماندار گنبدکاووس از اشتغالزایی وی بازدید کرده‌اند. ادعایی که در گفت و گوی تلفنی با آقای دهرویه، فرماندار این شهر تکذیب شد!

این فرد که در گزارش بعدی اسمی از او برده خواهد شد مدعی شده شرکت دانش بنیان در زمینه تولید فرش دارد که بررسی‌ها حاکی از آن است این فرد هیچ سواد و تحصیلات آکادمیک ندارد و سعی دارد در پس این کلمات خود را از اتهاماتی که متوجه‌اش است،‌ تبرئه کند.

بنابراین گزارش با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه فرش و کاهش شدید تولید فرش ایرانی، برخی از سودجویان با توجه به کیفیت پایین و سود بالایی که از فروش فرش افغانستانی بدست می‌آورند به قاچاق روی آورده‌اند و این محصولات را با نام فرش ایرانی در بازار می‌فروشند.

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن