فرش کلاژ با وصله هایی جذاب از گذشته

چقدر با فرش کلاژ یا چهل تکه آشنایی دارید؟ می‌‌دانید برای تولید این دستبافته زیبا از چه تکنیکی استفاده می‌‌شود؟ ما در این مقاله درباره طرح و نقش، انواع فرش چهل تکه و کیفیت آن برایتان خواهیم گفت.

فرش کلاژ بطور جدی از دو دهه پیش عرض اندام کرد و وارد بازار شد، فرشی که در ابتدا به مذاق برخی تولیدکنندگان و فروشندگان سنتی فرش خوش نیامد ولی روی خوش خریداران داخلی و خارجی به این دستبافته نوظهور نشان‌ از استقبال آنها داشت. این فرش جدید خیلی زود جای خود را در بازار باز کرد و تبدیل به یکی از طرح‌‌های پر فروش شد و همچنان مشتریان پر پا قرص خود را دارد.

مستنداتی در تاریخ فرش وجود دارد که در قرن معاصر و حتی پیش از این نیز تکنیک کلاژ یا چسباندن تکه‌ای از فرش به فرش دیگر در حد بسیار اندک رواج داشته است. معمولا فرش تاریخی و قدمت‌ داری که دچار فرسودگی در حاشیه آن می‌شده و امکان بافت و مرمت آن وجود نداشته با این تکنیک یعنی استفاده از حاشیه فرشی هم نقشه و کارکرده و چسباندن آن به فرش اصلی، مرمت را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دادند.

تکه تکه کردن فرش‌های کهنه و چسباندن آن از سوی یک رفوگر فرش در اوایل دهه ۷۰ که مشخصاتی از وی در دست نیست مورد توجه قرار گرفت و خیلی زود این تکنیک در سراسر بازار گسترش یافت.

نحوه تولید فرش چهل تکه

برای تولید فرش چهل تکه یا کلاژ نیاز به چندین فرش کهنه است. ابتدا باید این فرش‌ها گردگیری و به خوبی شسته شوند. در مرحله بعدی رفوگر فرش، نقاط سالم فرش را به ابعاد مختلف برش می‌‌دهد.

بعد از آماده شدن تکه‌های مختلف فرش به ابعاد مورد نظر، رفوگر این تکه‌ها را بر اساس سلیقه خود به قطعات دیگر می‌دوزد. تکه‌های فرش که معمولا با رنگ‌های تیره لاکی و سرمه‌ای به هم چسبانده می‌شوند هارمونی جدید و زیبایی را خلق می‌کنند. در مرحله آخر برای اینکه پشت فرشی که از تکه‌های مختلف بوجود آمده مشخص نشود از سوی رفوگر با آستری از جنس چرم یا جاجیم دوخته می‌شود که گذشته از زیبایی مانع از سر خوردن فرش روی سرامیک می‌شود.

فرش کلاژ در دکوراسیون خانه

فرش کلاژ که از دوخته شدن قطعات فرش‌های دستبافت کلاسیک بهم تشکیل شده را باید نوعی فرش مدرن بدانیم چراکه تکه‌هایی از نقشه‌های مختلف با ارزش هنری در پدید آمدن فرشی جدید نقش دارند. این طرح فرش در کشورهای اروپایی و آمریکایی همیشه با استقبال روبرو بوده است.

فرش چهل تکه در دکوراسیون مدرن و حتی کلاسیک جلوه خاصی دارد به شرطی که دکوراسیون شلوغی نداشته باشید چراکه این فرش از تکه‌های زیادی بهم تشکیل شده‌اند و اگر در فضای شلوغی قرار بگیرند آنچنان به چشم نخواهند آمد. اینگونه فرش‌ها داستان‌های زیادی در هر نقش و طرح خود دارند و به زیبایی کنار یکدیگر و از مناطق مختلف کشور به هم وصله خورده‌اند، در فضاهایی همچون پذیرایی، اتاق مطالعه و حتی اتاق خواب جلوه خاصی دارند.

نکات کلیدی برای خرید فرش چهل تکه دستبافت

برای خرید فرش چهل تکه دستبافت باید به چندین نکته توجه کرد. فرش‌های کلاژ زیادی در بازار موجودند که برای انتخاب آنها برای خانه یا دفتر کار باید حساسیت به خرج داد. برخی از این فرش‌ها از کیفیت و نقشه‌های خوبی برخوردار نیستند.

به عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان فرش های کلاژ برای برای تولید فرش چهل تکه از فرش‌های بی کیفیت یا بسیار کهنه و حتی پوسیده استفاده می‌کنند و گاهی هم از تکه‌های نامناسب برای سر هم کردن یک فرش بهره می‌برند. پس برای اینکه یک فرش کلاژ زیبا و با کیفیت تهیه کنید باید به جزییات آن به خوبی دقت کنید.

خرید فرش چهل تکه دستبافت

برای خرید فرش چهل تکه باید چند کار را در الویت خود قرار بدهید.

  • متراژ فرشی که مورد نیازتان است متناسب با فضای مورد نظرتان باشد.
  • فرش مورد نظرتان را با دکوراسیون خانه تان مطابقت بدهید.
  • به بافت و نحوه دوخته شدن تکه‌های فرش دقت کنید.
  • دقت کنید در فرشی که می خرید آثاری از رنگ دویدگی نباشد.

 

 

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن