فرش هند پشت مرز ایران

واردات فرش به کشور ممنوع است ولی وقتی جایش بیفتد با قاچاق یا هر شیوه‌ای که فکرش را بکنید دستبافته‌های هندی و افغانستانی و حتی پاکستانی راهشان را به بازار داخلی ایران می‌یابند.

قاچاق فرش های افغانستان به ایران دستکم به دو دهه می‌رسد ولی در چند سال گذشته قاچاق سازمان‌یافته آن از مرزهای شرقی شدت یافته است تا جایی که برخی تجار نام‌آشنای کشورمان به بافندگان افغانستانی طرح و نقشه می‌دهند تا برایشان فرش‌ های ترکمنی و بلوچ و قشقایی و … ببافند.

این فرش‌ها که رنگ و روی چشم‌نوازی دارند و چشم هر خریداری را به خود جلب می‌کنند برخلاف رنگ و رویشان استحکام و ماندگاری ندارند و پس از چند سال به بدترین شکل ممکن می‌افتند. از فرش افغان‌بافت که بگذریم گهگدار شاهد آن هستیم فرش های هندی بافت و پاکستانی آن هم بصورت بسیار معدود در برخی از مغازه‌ها دیده می‌شوند.

فر ش هندی

اما نکته بسیار مهم این است که بتازگی تولیدکنندگان فرش و دستبافته ها در کشور هندوستان در شبکه‌های اجتماعی به دنبال جذب مشتری از کشورمان هستند و قیمت‌های وسوسه‌کننده‌ای را پیشنهاد می‌کنند.

آنها هر فرش و دستبافته‌ای را با هر شکل و نقشه‌ای که بخواهید برایتان تولید می‌کنند آن هم سر وقت و به هر تعدادی که بخواهید! نقشه کاشان و نایین و کرمان و هریس و … را به شبیه‌ترین شکل می‌بافند تا جایی که حتی استادکاران قالیباف به سختی متوجه هندی بودن آنها می‌شوند.

هندی‌ها تحولات بازار فرش ما را با دقت دنبال می‌کنند. مواد اولیه و دستمزد کارگر در این کشور بسیار پایین‌تر از ایران است و فرشی که تولید می‌کنند دستکم نصف یا حتی یک سوم قیمت کشورمان است. آنها به دنبال مشتری هستند تا تولیدات‌شان بیشتر از گذشته شود. فرقی هم برایشان نمی‌کند محصولات‌شان را حتی به کشوری بفرستند که خاستگاه فرش دستبافت در جهان است!

پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز و قیمت‌های پایینی که هندی‌ها می‌دهند دیری نخواهد پایید که شاهد آن باشیم فرش‌های هندی از گوشه و کنار کشورمان وارد بازارهای داخلی شوند و همچون فرش افغانستانی به نام فرش کاشان و مشهد و تبریز و هریس و نایین و … فروخته شوند.

به این نکته اشاره کنیم که هندی‌ها برخلاف تولیدکنندگان فرش کشورمان از کارگاه‌های متمرکز فرش بهره می‌برند و هر تعداد فرشی را با اندازه‌های مختلف و در مدت معین و بسیار منظم تحویل خریدار می‌دهند. البته باید خاطرنشان شویم در بازارهای جهانی شاهد هستیم برخی از فرش‌ های هندی که کپی شده از نقشه های ایرانی هستند با برند Persian carpet  به فروش می‌رسند و این کار ضربه مهلکی به اعتبار فرش ایرانی می‌زند.

در پایان باید گفت با شرایط کنونی و آشفتگی در بازارها بخصوص بازار فرش دستبافت، متولیان فرش دستبافت در کشور باید گذشته از حمایت از تولیدکنندگان و تجار، راه را بر قاچاق فرش های هندی و پاکستانی و افغانستانی ببندند.

 

فرش هندی کارگاه تولید فرش در هندوستان

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن