کاهش صادرات فرش تهران از ۴۲۶ میلیون به ۶۰ میلیون دلار

صادرات فرش تهران از ۴۲۶ میلیون دلار در سال ۹۶ به ۶۰ میلیون دلار در سال ۹۸ کاهش یافته است. این خبر را یدالله صادقی, رییس سازمان صمت استان تهران داده است.

وی با اشاره کرد که ۴۲ هزار قالیباف در استان تهران فرش می‌بافند و از این تعداد ۲۳ هزار نفر مربوط به شهر تهران است و شهرهای ورامین و فیروزکوه بیشترین بافنده را در استان تهران دارند.

صادقی در این ارتباط گفت که بافندگان فرش در استان تهران در قالب ۱۸۰ کارگاه بزرگ قالیبافی مشغول فعالیت هستند.

در ادامه وی با بیان اینکه تحریم در صادرات برخی کالاها نظیر فرش دستباف اثرگذار بوده و برخی از بازارهای هدف از جمله امریکا را از دست داده‌ایم،عنوان کرده اکنون بازار هدف صادرات فرش دستباف ایران، کشورهای اروپایی و شرق آسیا است و باید در این بازارها فعال‌تر از گذشته باشیم.

صادقی میزان ارزآوری حاصل از صادرات فرش دستباف استان تهران را در سال ۹۶ مبلغ ۴۲۶ میلیون دلار و در سال گذشته ۲۳۶ میلیون دلار برشمرد اما گفت که در سال جاری به دلیل تشدید تحریم‌ها، این رقم به ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی گفته است با توجه به اینکه شرایط صادرات بازار فرش به دلیل اعمال تحریم‌هاموقتی است، آمادگی خود را برای افزایش تولیدات حفظ کرده و همچنان دوره‌های آموزشی فرش را برگزار می‌کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پایان خاطرنشان کرده که بازار داخلی ما گسترده است و می‌توانیم در شرایط کنونی، محصولات خود را در داخل کشور نیز به فروش برسانیم، ضمن اینکه کشورهای همسایه نیز مشتریان خوبی برای صادرات فرش دستباف ایران هستند و با توجه به توافقنامه تجاری ایران با کشورهای اوراسیا که به تازگی منعقد شده است، می‌توانیم از این فرصت نیز در راستای توسعه صادرات از جمله فرش استفاده کنیم.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن