زنجان صادرکننده فرش ندارد

استان زنجان که یکی از قطب‌های تولید فرش در کشور است با مشکل نبود صادرکننده قالی روبه‌روست.

به گفته میرهاشم سیداحمدی، رییس گمرک استان زنجان، هنر-صنعت فرش در این استان با مشکلات متعددی روبه‌روست از جمله نبود صادرکننده و اینکه فرش‌ های این منطقه به نام فرش قم و حتی همدان به به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه ‌بر نبود تاجر تخصصی، ذائقه بازار فرش نیز تغییر کرده و بر صادرات فرش تاثیر داشته است، افزود: در گذشته فرش حجیم بیش از هر نوع دیگر صادر می‌شد که در استان نیز غالب فرش‌های بافته شده در این بخش است و حال اعمال تحریم‌ها و تغییر ذائقه بازار شاهد کاهش در صادرات فرش هستیم.

در حال حاضر فرش‌ ریزبافت ذائقه اصلی بازارهای جهانی برای فرش دستباف است که به خاطر حجم کمی که دارد، به صورت هوایی صادر می‌شود ولی چون در استان فرودگاه بین‌المللی وجود ندارد، فرش‌های ریزبافت با وجود گران‌ بودن، بیشتر از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران صادر می‌شود.

سیداحمدی تصریح کرد: کیفیت فرش دستباف استان زنجان منحصر به فرد است که طبیعی بودن مواد پشم و ابریشم و رنگ مورد استفاده در تولیدات فرش زنجان باعث افزایش کیفیت این فرش‌ها می‌شود، ولی نبود صادرکننده تخصصی، وجود تحریم‌های شدید، نبود زیرساخت صادرات از قبیل فرودگاه ‌بین‌المللی که علاوه ‌بر فرش زنجان می‌تواند محلی برای صادرات فرش سایر استان‌ها باشد، تاثیر بالایی بر مهجور ماندن صادرات فرش استان اثر داشته است.

مدیرکل گمرک استان زنجان در رابطه با واردات استان، یادآور شد: زنجان جزو استان‌هایی است که طی چند سال اخیر سبد واردات آن را تقریبا فقط مواد اولیه تولید و ماشین‌آلات خط تولید پر می‌کند که این مهم برای توسعه و آینده استان، اتفاق خوبی است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن