افزایش قیمت دلار و کمیاب شدن نخ!

افزایش قیمت دلار باعث شده فروشندگان نخ به این بهانه از عرضه نخ مورد نیاز قالیبافان خودداری کنند. به گفته رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت خوی که یکی از قطب‌های تولید فرش نقشه ماهی در ایران است، بسیاری از قالیبافان از این وضعیت به ستوه آمده‌اند.

افزایش چنده باره نرخ دلار در سال‌جاری باعث شده تا فروشندگان نخ و مواد اولیه قالیبافی به این بهانه قیمت مواد اولیه را بالا ببرند یا اینکه از عرضه و فروش خودداری کنند. یکی از این فروشندگان که می‌خواهد اسمی از او در این گزارش برده نشود در این باره به ما می‌گوید: «قیمت دلار مدام بالا می‌رود و این افزایش روی همه کالاها تاثیر مستقیم گذاشته است و مواد اولیه فرش هم از آن تبعیت می‌کند. به عنوان مثال ما اگر نخ را با قیمت امروز با حاشیه سود ۱۵ درصد بفروشیم همین نخ را دو روز بعد نمی‌‌توانیم به قیمتی که فروخته‌ایم، بخریم پس چاره‌ای نداریم که در این وضعیت چیزی نفروشیم.»

در حالی که عرضه مواد اولیه از جمله نخ در بسیاری از مناطق قالیبافی از جمله خوی کاهش یافته این مشکل گذشته از اینکه منجر به توقف یا کاهش روند تولید فرش شده به اقتصاد قالیبافان ضربه زده است و باعث شده تا چرخ اقتصاد در زمینه تولید فرش به سختی حرکت کند.

تقی پورمحمدی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت خوی درباره این مشکل می‌گوید: «فروشندگان نخ به بهانه‌های مختلف بالا رفتن قیمت دلار از فروش مواد اولیه نظیر نخ به قالیبافان امتناع می‌کنند و قیمت‌ها را هر روز بالا می‌برند و این موجب فشار مضاعف به قالیبافان این صنعت شده است.

وی همکاری نکردن بانک های عامل برای پرداخت وام به قالیبافان را از دیگر مشکلات این صنف عنوان کرد و گفت : بانک‌های عامل از پرداخت وام به این قشرامتناع کرده و در حال حاضر اتحادیه بخاطر همکاری نکردن بانک‌ها نمی‌تواند وام‌های ضروری برای قالیبافان پرداخت کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن