افزایش صادرات فرش افغانستان

ایران یکی از کشورهای هدف

افزایش صادرات فرش افغانستان نسبت به سال های گذشته به ۲۴ درصد رسیده است. این خبری است که اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش افغانستان مدعی آن شده است. در حالی که ابتدای دهه ۹۰ شمسی تولید فرش در مناطق قالیبافی افغانستان با کاهش شدیدی روبرو بود ولی در ادامه با کمک و حمایت آمریکایی ها این هنر-صنعت در این کشور به مرز شکوفایی مجدد و صادرات رسید. البته بماند یکی از سناریوهای آمریکایی‌ها صادرات فرش افغان ها به ایران بود و البته در پیاده کردن این سناریو با موفقیت نسبی روبرو شدند.

بخشی از فرش های افغان‌بافت از جمله نقشه های خال محمدی، قیزیل ایاق و اندخویی در ایران مشتری های بسیاری پیدا کرد و البته بخش زیادی از خریداران این قالی ها اطلاعی از قاچاق بودن آنها نداشتند. در ادامه و با توجه به پایین بودن هزینه تولید در این کشور و از طرفی پر سود بودن فروش قالین افغاستان در ایران روند سفارش‌دهی و قاچاق این دستبافته به کشور دو چندان شد تا جایی که برخی از بازارهای فرش ایران از جمله مشهد، تهران، قم، شیراز و … به تسخیر این فرش های نه چندان با کیفیت در آمده است.

حالا خبر آمده که حتی با روی کار آمدن طالبان و مشکلات اقتصادی که این کشور دارد، میزان تولید و صادرات فرش این همسایه نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است. این خبر را نور احمد نوری، رییس اتحادیه تولید و صادرکنندگان افغانستان به رسانه‌های این کشور داده است.

به گفته وی فرش در در ولایات شمالی افغانستان تولید می‌شد اما حالا تولیدات آن در دیگر ولایت‌ها همچون فاریاب، جوزجان، بلخ، غزنی، بامیان، کابل، جلال‌آباد، لغمام، هرات و غور به دلیل گسترش تولید قالین در پی افزایش خشکسالی رونق یافته است.

نوراحمد نوری یادآور شده که قالی‌هایشان بیشتر به پاکستان و از آنجا به کشورهای اروپایی، روسیه، ژاپن و امریکا صادر می‌شود.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. متاسفانه قاچاق فرش افغانستان به ایران کمر تولید را شکسته است. ای کاش گزارشی از سر دسته این باند که در استان گلستان هستند و خودشان هم از ترکمنان هستند تهیه می کردید. این افراد تیشه به ریشه فرش ایرانی می زنند و کسی نیست آنها را متوقف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن