احیای جاجیم‌بافی و گلیم مشته درکهگیلویه و بویراحمد

 

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از احیای  ۲ رشته صنایع دستی فراموش شده «جاجیم بافی» و «گلیم مشته» به عنوان رشته‌های بومی و ریشه‌دار این استان خبر داد.

پریسا راد در این باره گفت: مستند صنعت دستی جاجیم‌بافی به عنوان یکی از رشته‌های کهن صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در مرحله انعقاد قرارداد با سازنده بخش خصوصی است و کار تولید آن به زودی آغاز می‌شود. رشته جاجیم‌بافی که جزو صنایع دستی فراموش شده استان بود تا سال ۱۳۹۷ تنها ۵ هنرمند فعال داشت و با انجام آموزش‌های تخصصی هم اکنون ۵۰ هنرمند در این رشته فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: استانداردسازی و دریافت نشان ملی مرغوبیت برای رشته منسوخ شده صنایع دستی گلیم مشته از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای احیای این رشته است. براساس این طرح تمام مراحل تولید از ریسندگی، چله‌کشی تا بافندگی استانداردسازی و آموزش تخصصی لازم به علاقه‌مندان داده می‌شود.

بافت گلیم مشته که در سال‌های نه چندان دور رونق زیادی در بین بانوان کهگیلویه و بویراحمدی داشت، هم اکنون محدود به روستای درغک لنده در این استان شده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن