اجرت های بالای برخی قالیشویان از کجا آب می‌خورد+نرخ مصوب

اجرت های بالای برخی قالیشویان از کجا آب می‌خورد؟ این سئوالی است که بسیاری از شهروندان پس از سپردن قالی‌شان به قالیشویان در ذهن‌شان نقش می‌بندد. نرخی که اتحادیه تعیین می‌کند در واقع هیچ ترتیبی اثری از سوی برخی از قالیشویان داده نمی‌شود.

دو ماه مانده به آخر سال سر قالیشویان به کلی شلوغ می‌شود اما در این بین برخی قالیشویان هستند که از غفلت یا عدم آگاهی مشتری خود سواستفاده و قیمت‌هایی را تعیین می‌کنند که به دور از انصاف است.

به عنوان مثال یکی از شهروندان تهرانی هفته پیش با یکی از قالیشویان تماس می‌گیرد تا چند فرش و گلیم خانه مادری‌اش را برای شستشو ببرند. اکیپی از قالیشویی می‌آیند و دستبافته‌ ها را با خود می‌برند و با چند فاکتور عجیب و غریب برمی‌گرند و طلب ۵۳ میلیون تومانی می‌کنند. در فاکتور قید شده که اعلاشویی، تعویض ریشه‌ها، شیرازه‌پیچی، لکه‌برداری و … . صاحب دستبافته‌ها هاج و واج مانده می‌پرسد من از شما خواسته‌ام که اینها را بشویید چرا خودسرانه قالی‌ها را ترمیم کرده‌اید؟ و در نهایت با شکایت و تهدید قالیشویی برای منصرف کردن مشتری از شکایت، ۲۰ میلیون تخفیف می‌دهد!

طبق لیست رسمی اتحادیه قالیشویی قیمت شستشوی معمولی هر متر فرش دستبافت ۲۱ هزار تومان است که هزینه خدمات و کاور هم به آن اضافه می‌شود و قیمت نهایی برای هر متر کمتر از ۳۰ هزارتومان می‌شود.

اما قیمت اعلاشویی بین ۳۴ تا ۴۵ هزار تومان است و شستشوی فرش‌های ابریشمی نیز نرخ دو برابری به خود می‌گیرد. اما نکته قابل توجه در این موضوع ستون عجیبی است که در سمت چپ برخی از فاکتورها دیده می‌شود.

در این ستون چندین گزینه نوشته شده از جمله: معمولی شویی، اعلا شویی، شستشوی ویژه، صادرات شویی، ابریشم شویی، کهنه شویی، شامپو شویی، لکه ‌برداری، رنگبرداری، شیرازه ‌پیچی، ترمیم ریشه و …، کارشناسی که برای بازدید فرش می‌آید با عناوین مختلف و گاهی دلهره انداختن به جان مشتری، چندین تیک را در فاکتور می‌زند و در نهایت پول هنگفتی برای یک شستشوی معمولی از مشتری از همه جا بی‌خبر می‌گیرد.

حمید محمدی، رییس اتحادیه قالیشویان تهران ضمن تایید برخی تخلفات قالیشویان در این باره به ما می‌گوید: «متاسفانه برخی قالیشویان غیرمجاز که تخصص آنچنانی نیز در شستشوی دستبافته‌ ها ندارند در ایام پایانی سال شروع به فعالیت می‌کنند و با تخلفاتی که دارند باعث بی‌اعتمادی مردم به صنف ما می‌شوند.

البته این را هم بگویم برخی از قالیشویان که عضو اتحادیه هستند تخلفاتی دارند که منجر به مخدوش شدن چهره و رسالت واقعی اتحادیه ما می‌شود. باید بگویم وقتی قالیشویی فرشی را از مشتری می‌گیرد باید به بهترین شکل ممکن آن را بشوید و تحویل دهد اینکه برخی در فاکتور موارد خارج از لیست اتحادیه نوشته‌اند خلاف قانون است. در چند سال گذشته شکایتی در این زمینه داشته‌ایم و سعی‌مان همیشه این بوده که احقاق حقوق کنیم. کارشناسان ما روزهای یکشنبه و سه‌شنبه در اتحادیه حاضر هستند به شکایت رسیدگی می‌کنند و در صورت مقصر بودن قالیشویی، پرونده را به تعزیرات ارجاع می‌دهند.»

وی در ادامه می افزاید: «متاسفانه عده‌ای از هم‌صنفی‌های ما به دلایل واهی، مشتری را فریب می‌دهند که ریشه فرش خراب شده یا باید دستبافته شان شستشوی ویژه شود تا دچار پوسیدگی و … نشود و با این ادعاها، مشتریان را فریب می‌دهند که مایه تاثر و شرمساری ماست.»

بنابر گفته رییس اتحادیه قالیشویان تهران، مردم می‌توانند با مراجعه به سایت این اتحادیه از نرخ مصوب مطلع شوند و برای شستشوی فرش و دستبافته های خود از قالیشویان معتبر و خوشنام کمک بگیرند تا گرفتار طمع‌ورزی برخی از متخلفان نشوند.

نرخ جدید قالیشویان

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن