ابریشم‌های نامرغوب، چوب لای چرخ تولید فرش

با وجودی که فرش دستباف را پرچم دوم ایران معرفی می کنند اما هنوز هم در تولید با کیفیت ابریشم لنگ هستیم و آنقدر ابریشم های ایرانی با کیفیت نیست که بتوان از آن برای فرش دستباف استفاده کرد.

اگر چه رییس جمهور آمریکا گفته است که تحریم ها شامل مردم ایران نخواهد شد اما تولید کنندگان فرش دستباف بدنبال شکایت به دادگاه لاهه هستند که به گوش رئیس جمهور امریکا برسانند با تحریم فرش دستباف ایران ضربه بزرگی به تولید کنندگان این صنف زده اند که از جامعه مردمی ایران هستند.

فرش دستباف ایران که با تمامی چالش های پیش رو همواره کیفیت خود را حفظ کرده است اما امروز به خاطر ابریشم های نامرغوب دیگر نمی تواند با اطمینان از بازار مرغوب و با کیفیت فرش دستباف سخن بگوید. ابریشم های مورد نیاز برای فرش دستباف که از چین آورده می‌شود به خاطر مسائل تحریمی و همچنین مشکلات اقتصادی واردات آن محدود شده است و ابریشم‌های تولیدی داخل آنقدر نامرغوب است که نمی‌توان برای بافت فرش دستباف به آن تکیه کرد.

در اوایل انقلاب فرش دستباف به ۹۹ کشور صادر می شد و این در حالی که امروز به چند کشور محدود شده است غیر از آنکه حتی به خاطر تحریم ها امکان خرید فرش دستباف برای گردشگران خارجی که به اصفهان می آیند نیست زیرا که پول نقد به همراه ندارند و امکان انتقال پول از طریق بانک هم نیست و اگر هم توسط واسطه از طریق دبی انجام بگیرد یا شاهد کلاه برداری و برگشت پول به فروشنده هستیم یا در خوش انصافه ترین حالت ۱۵ درصد روی قیمت فرش کشیده می شود که برای خریدار صرفه اقتصادی ندارد.

هم اکنون بالغ بر ۲۸۰ هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان داریم که علت کم شدن جمعیت بافندگان فرش را به خاطر عدم حمایت تولید کنندگان از آنها از سوی تابناک جویا شدیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان با تائید این موضوع گفت: متاسفانه هیچ حمایتی از بافندگان فرش دستباف نشده است و اگر در اوایل انقلاب بافت فرش یک هنر بود کم کم بافندگی فرش را یک کار بی ارزش تلقی کردند به طوری که دار قالی را مخفی تا از دید دیگران پنهان بماند.

باقر صیرفیان با اشاره به اینکه امروز بافندگی فرش مختص یک قشر خاص و بیشتر در کارگاه های فرش بافی انجام می گیرد در صورتی که در گذشته به راحتی در هر خانه ای دار قالی مشاهده میشد، ادامه داد: تولیدکنندگان فرش دستباف از مالیات معاف بودند که اکنون قصد حذف معافیت را دارند، از این رو در سال‌های آینده فرش دستباف به سمت نابودی حرکت خواهد کرد و قطعا کیفیت آن پایین خواهد آمد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن