موزه فرش خراسان شمالی در شیروان افتتاح می‌شود

۱۲ تخته فرش نفیس متعلق به دوره صفویه و قاجاریه به موزه فرش شیروان در خراسان شمالی رسید. قرار است این موزه جدیدالتاسیس از بهمن ماه فعالیت خود را آغاز کند.

علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: درهای موزه فرش در شیروان همزمان با دهه فجر به روی مردم گشوده می‌شود و مسکوت ماندن یا تعطیلی امور اجرایی آن نادرست است.

علی مستوفیان در ادامه: موزه قالی خراسان شمالی در حال تکمیل است و حتی ویترین‌های آن نیز جایگذاری شده و در صورت استقبال از این موزه و ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری فرش‌های بیشتر، ممکن است تعداد فرش‌های نفیس افزایش پیدا کند.

وی در خصوص روند راه اندازی این موزه گفت: از سال ۹۰، ۲۰ تخته فرش نفیس از موزه فرش ایران به منظور راه اندازی موزه قالی به خراسان شمالی منتقل شد اما نبود مکان مناسب و همکاری نکردن مسئولان برای تامین فضا موجب شد تا این موزه راه‌اندازی نشود و این فرش‌های نفیس در انبار خاک بخورد.

مستوفیان گفت: در ابتدا قرار بر این بود تا این موزه در بجنورد راه اندازی شود و حتی تفاهم نامه‌ای با شورای اسلامی شهر بجنورد منعقد شد تا مکانی را برای امر اختصاص دهند اما این تفاهم نامه عملیاتی نشد. از آنجاییکه مکان مناسبی در شیروان برای راه‌اندازی این موزه اختصاص داده شده، موزه فرش در این شهرستان راه اندازی خواهد شد و علاوه بر آن فرآیند بافت فرش، ابزار و آلات فرش‌بافی و … نیز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر بنا بر اعلام معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ۲۰ هزار بافنده فرش در این استان فعالیت می‌کنند و حتی یکی از منحصر به فردترین فرش‌های جهان که همان فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ است در این استان بافته می‌شود.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن