فروش فرش در فضای مجازی

گفت و گو با یکی از ایده‌پردازان تبلیغات در شبکه‌‌های مجازی

فروش فرش در فضای مجازی چند مدتی است رایج شده و بازاری‌ها دست به دامن جوان‌هایی شده‌اند تا با استفاده از ایده‌های جدید و بهره‌گیری از فضای مجازی فروش‌شان را بالا ببرند.

در این میان چند صفحه اینستاگرامی و کانال تلگرامی بیشتر از بقیه برای فروش فرش در فضای مجازی بخصوص شبکه‌ های اجتماعی در حال رقابت تنگاتنگ هستند و موفق شده‌اند گوی رقابت فروش را از دیگر فروشندگان قالی دستبافت بربایند.

اما اینکه برای بازار فرش که به جرات می‌توان گفت سنتی‌ترین بازار در حوزه هنر – صنعت است چه اتفاقی افتاده که به فکر فعالیت در فضای مجازی افتاده سئوالی است که گلچه فرش آن را از یکی از فعالان فروش فرش در فضای مجازی پرسیده است.

بازار فرش نیازمند ایده‌های جدید است

وقتی به اکانت یکی از صفحات پر فعالیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام پیام دادیم برای مصاحبه و زمان آن را تعیین کردیم تصورش را نمی‌کردیم در بازار فرش تهران با یک خانم جوان روبه‌رو شویم. فصیحه احمدی ۲۸ ساله فوق لیسانس مهندسی هسته‌ای دارد، کسی است که درباره فعالیتش در بازار مجازی فرش اینگونه می‌گوید:

«من از ۹ سال پیش وارد جامعه فرش شدم. بر خلاف دیگران که عقبه فرشی داشتند یعنی یکی از اعضای خانواده‌شان در این زمینه فعالیت دارند هیچ یک از اقوامم در کار فرش نبودند. من در دوران دانشجویی عاشق فرش شدم تا جایی که به کلاس‌های بافندگی رفتم.

بعد از پایان فوق لیسانس به فکر مهاجرت افتادم ولی از طرفی نمی‌توانستم از فرش دل بکنم. پیش خودم گفتم می‌روم جای دیگر و فروش فرش را به سرانجام می‌رسانم ولی از زمانی که صفحه اینستاگرامی‌ام پر بازدید شد و سفارش‌ها افزایش یافت ناخواسته از مهاجرت فاصله گرفتم و حالا سایتی دو زبانه هم برای فروش فرش بالا آورده‌ام.

خانم احمدی در فضای مجازی فعالیت زیادی دارد این را می‌شود از پست‌هایی که در اینستاگرام و کانال تلگرامی‌اش می‌گذارد، متوجه شد. از او می‌پرسیم که چطور به این فکر افتاد که قالی و قالیچه و دستبافته‌های دیگر را در شبکه‌های اجتماعی بفروشد؟

«ایده‌های زیادی برای فروش فرش در فضای مجازی وجود دارد ولی گاهی اوقات بستر آن وجود ندارد. من به این نتیجه رسیدم که باید مثل فعالان حوزه فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ سایر کشورها که محصولات خود را به راحتی می‌فروشند وارد این فضا بشوم. دلیلش این بود که دنیا به این سو می‌رود و نباید از این قافله عقب ماند.

شروع کردم و انرژی زیادی صرف کردم چراکه من در بازاری سرمایه‌گذاری کردم که خیلی سنتی بود و برای دختری به سن و سال من سخت بود وارد فضایی بشوم برای همکاری با تجار سن و سال‌داری که به سنت بسیار متعصب بودند. البته به مرور این فضا تغییر کرد.

این را باید بگویم که این انرژی و وقتی که گذاشتم اگر در کار دیگری صرف کرده بودم شاید منفعت بیشتری داشت ولی خوشحالم در زمینه‌ای فعالیت می‌کنم که نیاز به نیروی جوان و ایده‌های نو دارد و بنظرم موفق بوده‌ام.»

بازار فرش ایده‌های جدید می‌خواهد

این فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ درباره اینکه چه میزان سرمایه برای ورود به چنین بازاری وجود دارد، عنوان می‌کند: «فعالیت در این حوزه نیازمند ایده‌های جدید و پشتکار است و نیاز به سرمایه مالی ندارد.

من در این برهه واسطه بین انباردارها، مجموعه‌دارها و تجار فرش و خریداران هستم. دستبافته‌ها را با شیوه خاصی تبلیغاتی به مخاطبانم در شبکه‌‌های مجازی معرفی می‌کنم و در نهایت این محصولات را می‌فروشم.

مشتریان ما فقط از شهرهای کشور نیستند بلکه از کشورهای دیگر هم مشتری داریم آن هم بواسطه صفحه اینستاگرام و در این کار پیشرفت خیلی خوبی داشته‌ام و تجار دیگری هم از من خواسته‌اند با آنها در زمینه تبلیغ و فروش همکاری کنم.

باید بگویم در این برهه مردم زمان زیادی ندارند و برخی ترجیح می‌دهند خرید خود را از فضای مجازی انجام دهند و فعالیت در این فضا بیشتر از گذشته احساس می‌شود. هر چقدر رقابت در این فضا بیشتر شود به نفع جامعه فرش خواهد بود.»

او در پایان می‌افزاید:« نگاه من به فرش یک کف‌پوش صنعتی یا محصول تجاری نیست بلکه یک محصول هنری و فرهنگی است و سعی می‌کنم در پست‌هایم به این نکته حتما اشاره کنم. پرداختن به محتواهای جالب به مخاطب داخلی و خارجی کمک می‌کند تا فرشی را انتخاب کند که اطلاعات خوبی درباره آن بدست آورده است، من سعی می‌کنم این اطلاعات و محتوا را در اختیارشان بگذارم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن