فرش های خودرنگ سنگسری

با فرش های سنگسری چقدر آشنایی دارید؟ فرش هایی که معمولا خودرنگ هستند و نخ‌هایی که در بافت فرش استفاده می‌شوند مثل بقیه فرش‌ها رنگرزی نشده‌اند. بله این فرش‌ها که در برخی نقاط استان سمنان همچون سنگسر و شهمیرزاد و … بافته می‌شوند از نخ‌هایی است که نیاز به رنگ شدن ندارند.

طیف این رنگ ها از کرم روشن گرفته تا قهوه‌ای تیره، ۱۳ سطح رنگ دارد که برای بافت فرش با نقش‌های خاص این منطقه کاملا مطابقت دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که کمتر منطقه بافندگی در کشور وجود دارد که چین گستردگی طیف پشم خود رنگ داشته باشد.

علی صفائی  دبیر کارگروه فرش خودرنگ سنگسری درباره خصوصیات این فرش به گلچه می‌گوید: «ارگانیک بودن به واسطه عدم وجود رنگ‌های شیمیایی و گیاهی و نوع بافت از شاخصه‌های اصلی فرش خودرنگ سنگسری است که به واسطه بافت فرش با نخ‌های ریسیده شده از رنگ طبیعی پشم گوسفندان دلایل اصلی منحصر بفرد بودن این نوع  فرش سنگسری است.

وی در ادامه می‌افزاید: «با بررسی فرش های خودرنگ بافته شده در سایر نقاط کشور و دنیا نهایتا با ۴ رنگ عملیات بافت انجام شده ولی بافندگان فرش خودرنگ سنگسری از ۱۳ رنگ در بافت فرش‌های خود استفاده کرده‌اند و این یکی از شاخصه‌های اصلی بافندگی در این منطقه است که  که می‌تواند قوم بزرگ سنگسر را به عنوان مهد فرش خودرنگ دنیا معرفی کند.»

باید به این نکته اشاره کرد که در نقش مایه ها و طرح‌های گذشته فرش خودرنگ سنگسری ، بجز قوش، گل و گیاه که مرسوم‌ترین نقوش فرش ایرانی هستند از نقاشی مینیاتوری هم استفاده شده است.

پویا خادمیان، مسول معرفی فرش خودرنگ سنگسری نیز درباره دستبافته های منطقه سنگسر و شهمیرزاد چنین می‌گوید: «تنها کشوری که در جهان فرش خودرنگ دارد ایران است و ۸۰ درصد فرش خودرنگ کشور مربوط به این منطقه است است. تاکنون بیش از ۲۰۰ فرش خودرنگ سنگسری شناسایی شده که در آنها نقوش اعداد، مناسک و مینیاتور کار شده است.»

وی در پایان افزود: «بازار صادراتی برای فرش خودرنگ سنگسری در کشورهای مختلف مانند کانادا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و استرالیا پیدا شده است که با تدابیر مناسب باید برای صادرات آن اقدامات خوبی صورت بگیرد.»

فرش خودرنگ سنگسری

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن