علاقمندی ژاپنی ها به گبه ایرانی

سخنگوی گمرک خبر داده است که در ۴ ماهه نخست امسال تجار ایرانی بیش از ۸۲ میلیون دلار فرش، گلیم و گبه به ۵۷ کشور جهان صادر کرده‌اند.

سیدروح اله لطیفی در ادامه گفته است: کشورهایی همچون ژاپن، ایتالیا، کانادا، استرالیا، آلمان، کویت، کنیا، عراق، بلژیک، قطر، تایلند، زلاندنو، بحرین، چین، فرانسه، انگلستان، افغانستان، پاکستان، هند و دانمارک از کشورهای مقصد صادرات فرش و گلیم وگبه ایرانی هستند.

به گفته او در این میان افغانستان با ۱۸ میلیون و ۷هزار و ۴۹۷دلار، عراق با ۱۷ میلیون و ۴۰۶ هزارو ۵۵ دلار و پاکستان با ۵ میلیون و ۴۲۱ هزارو ۳۷۳ دلار، اصلی ترین و بیشترین میزان واردات فرش ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند و سه مقصد اصلی صادرات فرش های ایرانی به شمار می‌روند.

باید گفت ایران بزرگترین تولید کننده فرش در جهان است و پیش از اجرای تحریم‌ها،  بزرگترین صادرکننده فرش دنیا نیز بوده است؛ ضمن آنکه  تا سال۹۷ بیش از ۳۰ درصد از فرش‌های صادراتی ایران به آمریکا صادر می‌شد، اما این رقم در سال ۹۸ به صفر رسیده است.

فرش ایران به علت کپی از نقوش آن توسط رقبا و رقابت‌های ناسالم در نیم قرن اخیر، دچار دگرگونی‌هایی در بازارهای جهانی شده که از رشد شتابان آن کاسته است؛ اگرچه فرش ایران به علت دارا بودن نقوش زیبا و سحرانگیز، هم‌چنین دوام و ریزبافی و داشتن رنگ‌های طبیعی و شفاف، از قدیم در کلیه‌ بازارهای جهانی یگانه و بی‌رقیب بوده است. ولی در نیم قرن اخیر، سهم فرش ایران در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته و بازار صادرات از حالت انحصاری به صورت رقابتی در آمده است.

لطیفی عنوان می‌کند که بنا بر اطلاع برخی کارشناسان مطلع، ژاپنی‌ها علاقه زیادی به گبه فرش های ما دارند و گبه فرش هایی که از نقش و نگار های از حیوانات هستند و با نخ های طبیعی و کیفیت های عالی بافته می‌شود در کشور ژاپن خواهان زیادی دارد و ژاپنی‌ها عنوان می‌کنند رنگ‌هایی که در به فرش‌ها به کار رفته است با سیستم و ذائقه مردم ژاپن همخوانی دارد.

به گفته وی، گبه های ایران دو تا سه برابر حصیر تاتامی ژاپن در این کشور فروش دارد به طوری که آمار صادرات فرش وگبه ایرانی در ۴ ماهه اول سال ۹۹ بیانگر این است که میزان ۲ میلیون و ۳۰۹ هزارو ۸۴۲ دلار به این کشور صادرات فرش گبه صورت گرفته است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن