کتاب طرح و نقش در فرش ‌های عشایری و روستایی خراسان شمالی

معرفی کتاب

کتاب طرح و نقش در فرش های عشایری و روستایی خراسان شمالی محصول پژوهشی است که مهمترین مناطق تولید فرش به خصوص فرش های عشایری و روستایی در استان خراسان شمالی از جمله اقوام و طوایف گوناگون همچون کُرد، ترکمن، بلوچ، تات، خاوری و … را مورد بررسی قرار داده است.

در این میان شاید بتوان گفت سفره های کردی و قالی های ابریشمین ترکمنی به خاطر نوع بافت، رنگ و طرح شهرت جهانی دارند. این کتاب سعی دارد گوشه ای از فرهنگ غنی اقوام ساکن در این ناحیه را معرفی کند.

حسین کمندلو، استاد عضو هیات علمی دانشگاه هنر سمنان پژوهشگر و نویسنده این کتاب است که پیش از این هم کتابی به عنوان «قالی ‌های ترکمن» نوشته النا تزاروا روسی را ترجمه کرده است.  این کتاب شامل ۵ فصل است.

در فصل نخست به تاریخ و جغرافیایی استان خراسان شمالی و حدود جغرافیایی و سابقه فرشبافی در خراسان بزرگ نگاهی ویژه شده است.

در فصل دوم، ایلات و طوایف در خراسان شمالی، پیشینه طوایف کرد و ساختار طایفه‌های مهم آن بخصوص در فرشبافی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در فصل سوم طرح و نقوش‌های مورد استفاده در بین کردهای خراسان شمالی از جمله نقش حوض، لچک و ترنج، لوزی‌بندی، نقش درختی، گل و بوته، گل برگ چناری، نقش هرگله، ستاره، هزارپا، قلمدانی، چوب‌داری، صندوقی، گل شفتالو، گلیم و جاجیم و سفره‌های آردی پرداخته شده است.

در فصل چهارم نویسنده به ساختار اجتماعی و فرش‌های ترکمن خراسان شمالی، پیشینه تاریخی این قوم، ساختار اجتماعی آنان در  این استان و معرفی ایل تکه و گوکلان که بافندگانی زبردستی هستند، نگاهی تخصصی شده است.

در فصل پنجم و پایانی نیز به معرفی طرح و نقوش فرش‌های ترکمن خراسان شمالی، نقش انسی، نقش گل ترکمن در قالی‌های ترکمنی در این منطقه، نقش ساروق، توبره گل، آینه گل و نقش ظهیرشاه در قالی‌های ترکمنی پرداخته است.

این کتاب را می‌توانید بطور مستقیم از نویسنده آن تهیه کنید.

شماره تماس برای سفارش این کتاب: ۰۹۰۱۵۴۲۴۴۸۸

طرح و نقش در فرشهای عشایری خراسان شمالی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن