صادرات فرش به چین نیاز به بازارسازی دارد تا بازاریابی

گفت و گوی ویژه گلچه فرش با سفیر کشورمان در چین

بازار چین را باید یکی از فرصت‌های بسیار مغتنم برای سرمایه‌گذاران و تاجران در حوزه فرش دستبافت دانست؛ کشوری با جمعیت میلیاردی که وضعیت اقتصادی مردمانش به نسبت گذشته در وضعیت مساعد و رو به رشدی قرار گرفته است.

در این میان سفیر کشورمان در پایتخت کشور چین برای اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی و معرفی صنایع دستی بخصوص فرش دستبافت تلاش‌های وافری داشته است.

محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین از دیپلمات‌های کهنه کار و حرفه ای کشورمان که سه دهه سابقه وی نشان از کارنامه موفقش است. وی پیش‌تر سفیر کشورمان در ونزوئلا و ازبکستان نیز بوده است.

برای تشریح فعالیت‌ها و اقدامات سفیر کشورمان در کشور چین گفت و گویی با ایشان ترتیب داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرانیم:

جناب سفیر از از علاقه خود به هنر و فرهنگ و به خصوص فرش و دستبافته‌ها برایمان بگویید.

بطور کلی هر دیپلماتی باید آشنا به فرهنگ، تاریخ و هنر و حتی ادبیات کشور خود باشد. فرهنگ و هنر ایران با سابقه تمدنی چند هزارساله میراث گرانبهایی و ابزار بی بدیلی در اختیار دیپلمات‌های ایرانی است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن نیز تا حد ممکن سعی کرده فرهنگ و هنر فاخر کشورمان را به مخاطبین چینی معرفی کند.

فرش نیز یکی از هنرهای اصیل ایرانی بوده و ریشه در تاریخ سرزمین‌مان دارد و می‌توان آن را یکی از مولفه‌های هویتی ایران بپنداریم. بنده نیز شخصا علاقمند به فرهنگ و هنر کشورمان هستم و مدتی نیز مسئولیت اداره فرهنگی وزارت خارجه را بر عهده داشته‌ام که این امر باعث دانش و علاقه‌ام راجع به فرهنگ و هنر ایران شده‌ است.

صادرات فرش به چین

بر اساس توییت‌ها و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، می‌بینیم سفارت فرش ایرانی را در برنامه‌های تلویزیونی چین تبلیغ می‌کند این ایده به چه میزان تاثیرگذار بوده است؟

سفارت جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی چینی حضور فعالی دارد و هم اکنون همانطور که می‌دانید فرش در جامعه چین جایگاه بایسته خود را ندارد. شاید بسیاری از شهروندان چین با فرش دستبافت آشنا نبوده و بعضا قیمت‌های فرش دستبافت و ابریشم موجب تعجب آنها می‌شود.

بدین سبب سفارت اقدام به انتشار یادداشتی در خصوص فرش دستبافت بعنوان کالای هنری نفیس در رسانه اجتماعی ویچت کرد. این مقاله بسیار مورد استقبال مخاطبین و رسانه‌های چین قرار گرفت و تلویزیون فینیکس اقدام به بازنشر آن کرد. علاوه بر فرش سفارت به طور مستمر اقدام به انتشار محتوی به زبان چینی در خصوص فرهنگ و هنر، صنایع دستی و سایر محصولات کشورمان کرد.

بنظر شمااینگونه فعالیت‌ها چقدر در شناسایی هنر و فرهنگ ایرانی بخصوص شناساندن فرش دستبافت ایرانی و در نهایت صادرات دستبافته‌ها تاثیرگذار است؟

می توان گفت فرش دستبافت ایران در چین نیاز به بازار سازی دارد تا بازار یابی. شاید برای برخی از شهروندان چینی صرف مبلغ قابل توجه برای یک فرش که زیر پای آنها باشد در وهله اول غیرعقلانی باشد.

اما همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر طبقه مرفه جامعه چین در حال گسترش بوده و مبالغ هنگفتی هزینه کالاهای لوکس می‌کنند.

معرفی فرش به عنوان یک کالای لوکس پروسه‌ای زمان‌بر است. این امر نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگان صنعت فرش کشورمان است. سفارت ایران در چین نیز نهایت تلاش خود بدین منظور را انجام داده و سعی بر آن است در اکثر مراسمات رسمی، مصاحبه‌ها و رویدادها سفارت فرش ایران به نحوی به نمایش گذارده شود.

از مبحث اقتصادی چقدر این فعالیت‌ها برای افزایش تولید فرش در کشورمان و صادرات آن تاثیرگذار است؟

فرش کالایی کاربر است. بدین معنا که تولید و صادرات قالی موجب ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری در ایران می‌شود. هم اکنون فرش سهم بسیار محدودی در صادرات کشورمان به چین دارد اما با توجه به رشد اقتصادی چین و توسعه طبقه مرفه این جامعه، اگر استراتژی و سرمایه گذاری مناسبی در بازارسازی این محصول در چین صورت پذیرد چین بازار بالقوه بسیار مناسبی برای فرش ایران از منظر اقتصادی است.

هم اکنون چندین فروشگاه فرش در پکن دایر بوده و تعداد آنها در حال افزایش است. این بدان معناست که علی رغم هزینه‌های بالای اجاره و … حاشیه سود مناسبی برای این بیزنس وجود دارد.

بازار یک میلیارد و چهار صد میلیونی چین بازار اشباع ناپذیر است. در صورتی که بتوانیم فرش را به عنوان کالایی مصرفی به شهروندان چینی معرفی کنیم هر یک از استان‌های چین پتانسیلی بیش از یک کشور اروپایی برای صادرات فرش دارد. طبیعی است افزایش تقاضا برای فرش ایران موجب رونق این صنعت در داخل خواهد شد.

آیا فرش در پیشینه مصرف‌گرایی چینی‌ها سابقه دارد؟ چینی‌ها کالا و‌ هنری به نام فرش در زندگی معمول‌شان دارند؟

همانطور که اشاره کردم در فرهنگ عامه چین فرش دستبافت جایگاهی ندارد. در برخی از رویدادها مخاطبین چینی از نحوه شستشوی فرش سوال می‌پرسند چرا که برخی از افراد با کفش درون خانه تردد و برخی نیز حیوان خانگی نگهداری می‌کنند. لذا بر این پندارند که نگهداری فرش امری دشوار است. بدین رو در ابتدا تابلو فرش به عنوان اثر هنری و همچنین قیمت مناسب تر آن قابل پذیرش تر است. از سال‌های دور تا کنون برخی مناطق چین بویژه مناطق غربی این کشور زیراندازهای دست بافتی تولید می کنند که البته قابل قیاس با قالی‌های ایرانی نیست.

دیدگاه چینی‌ها برای خرید فرش چه دیدگاهی است؛ یک کالای مصرفی لوکس، کفپوش یا کالای هنری؟

دیدگاه چینی‌ها بستگی به نوع فرش دارد. فرش ماشینی برای آنها کالایی مصرفی است. فرش دستبافت پشمی کالایی مصرفی و هم بسیار مناسب و باخاصیت برای افراد مسن است. فرش ابریشم کالایی بسیار لوکس و تابلو فرش کالایی هنری محسوب می‌شود.

صادرات فرش به چین

آیا سفارت قصد برپایی نمایشگاه فرش در این کشور را دارد؟

در خصوص برپایی نمایشگاه فرش باید به اطلاع برسانم که با تلاش تجار مقیم چین تاکنون نمایشگاه‌های خوبی بویژه در شهر شانگهای چین برگزار شده است. سفارت نیز در نظر دارد با لغو محدودیت‌های کرونایی نمایشگاهی از فرش دستبافت ایران در شهر پکن دایر کند.

و در پایان در رابطه با مجموعه فعالیت‌ها در زمینه اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی بخصوص فرش در کشور چین از آنها برایمان بگویید.

فرهنگ و هنر فاخر کشورمان به دارایی ارزشمند در اختیار سیاست خارجی کشور است. اینجانب نیز به تا حد توان سعی کرده‌ام ضمن معرفی فرهنگ ایران، زمینه شکوفایی آن را فراهم آورم. سفارت اهتمام ویژه ای برای معرفی محصولات صنایع دستی کشورمان به چین به منظور توسعه صادرات این اقلام را دارد.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن