از خورجینک یا چنته چه می دانید

از خورجینک یا چنته چه می‌دانید؟ دستبافته‌ای کوچک که در دوران خود کارآیی بسیار جالبی داشته است. ما از خورجینک یا چنته برایتان می‌گوییم.

خورجینک یا چنته برای استفاده اشخاص و نه برای حمل و نقل و انباشتن آذوقه و خواربار بافته می‌شود. بیشتر چنته‌ها دستبافت کاملا شخصی و اختصاصی دختران دم بخت و زنانی است که می‌خواستند برای شوهر و فرزندان خود نوعی کیف و توشه‌دان و کیسه ببافند که پول و توشه راه، چپق و کیسه توتون، فشنگ یا کیسه باروت و دیگر ملزومات و اسباب شخصی را در آن بگذارند.

به حکم بافت اختصاصی و استفاده شخصی، بافت و طراحی خورجینک بر خلاف خورجین و مفرش و جو‌ال و دیگر دستبافته‌های عمومی و خانوادگی تقریبا از هیچ قانون و قاعده مشترک و متعارف پیروی نمی‌کند و طرح و نقش و روش بافت همانقدر متفاوت است که ابعاد و اند ازه‌ها به همین سبب‌هاست که به ندرت می‌توان دو خورجینک مشابه یافت که طراحی آنها مبتنی بر یک مکتب و شیوه نگاره‌پردازی متمایز باشد.

اگر هم طرح و نقش کم و بیش همسان باشد تفاوت‌های رنگ‌آمیزی و بافندگی خاصه از جهت شبکه‌زنی و قفل‌بافی و ریزه‌کاری‌های بافندگی آنقدر است که هر کدام هویت فردی مستقل داشته باشد. درست به همین دلیل، شناسایی تیره و طایفه بافنده چنته و خورجینک به مراتب دشوارتر اسا از شناسایی بافنده خورجین، چنانکه تشخیص منشا بافت قالی – خورجین دشوارتر از راه بردن به خاستگاه قالی و قالیچه است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن