فرش ترکمن پس زمینه مهمترین دیدارهای سیاسی

فرش ترکمن پس زمینه مهمترین دیدارهای سیاسی چند روز گذشته کشورهای شمالی ایران به ویژه روسیه بوده است.
در تمامی عکس‌ها و تصاویری که از همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها – مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شد فرش ترکمن به شکل کاملا زیبایی قاب شده و روی دیوار قرار گرفته و در عکس‌ها پس زمینه زیبا و شکوهمندی را به نمایش گذاشته بود.
نقشه یکی از فرش‌ها که در تصاویر پس زمینه دیدار مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه است نقشمایه واگیره‌ای «ماری گل» است که ترکمن‌ها به این نقشمایه به زبان خودشان«جای پای بچه شتر» می‌گویند.
اگر از خوش‌سلیقگی ترکمنستانی‌هاکه سال‌های سال است در معرفی فرش خود بسیار تلاش می‌کنند و حتی بسیاری از نقشمایه‌های فرش‌شان حتی روی پرچم ملی کشورشان دیده می‌شود، بگذریم باید تاملی کرد که ایرانیان جزو نخستیان اقوامی بودند که فرش را ابداع کرده‌اند و قدیمی‌ترین فرش‌شان که به نام پازیریک ۲۵۰۰ ساله در موزه آرمیتاژ روسیه خودنمایی می‌کند در معرفی فرش خود ناتوان هستند!
تا جایی که می‌دانیم خزانه نهاد ریاست جمهوری مملو از فرش‌های فاخر و هنری است که نمونه‌اش را کمتر می‌توان پیدا کرد ولی نه در جلسات مقامات نه در میزبانی از کشورهای دیگر خبری از این فرش‌های‌ فاخر نیست.
بهتر است به یکی از رسوم جالب ایرانیان اشاره کنیم. تا سال‌ها پیش ایرانیان از هر ایل و تباری که بودند در مراسمات خود از جمله میهمانی و عروسی و … قالیچه یا دستبافته‌های فاخر خود را از دیوار آویزان می‌کردند که گذشته از زیبایی محیط این پیام را به میهمانان خود می‌دانند که ما به احترام شما فاخرترین سرمایه‌مان را برای خوشامدگویی از در و دیوار آویزان کرده‌ایم.
حالا همان سنت دیرینه ایرانیان را در پایتخت ترکمنستان و در کاخ ریاست جمهوری این کشور می‌بینیم. سنتی که اکنون ترکمن‌ها و ازبک‌ها و جمهوری باکو بخوبی از آن برای تبلیغ فرش‌بافی‌شان بهره می‌برند و ما هنوز به خودمان نجنبدیه‌ایم.
حمید حاجی پور
روزنامه نگار

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن