برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش در هاله‌ای از ابهام

برگزاری نمایشگاه بین‌ المللی فرش دستبافت در بحبوحه کرونا را باید فرصت دانست یا تهدید؟ از سوی دیگر افزایش چند برابری اجاره غرفه‌ها هم از سوی دیگر صدای تولیدکنندگان را درآورده است.

شرکت‌های نمایشگاهی تهران در تقویم خود، اوایل شهریورماه را به برگزاری نمایشگاه بین‌ المللی فرش دستبافت اختصاص داده است. این در حالی است گذشته از کش و قوس برای حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش در این نمایشگاه، شرکت‌های نمایشگاهی با افزایش چندبرابری اجاره غرفه‌ها، حضور بسیاری از اهالی فرش را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش «گلچه فرش» قرار است بیست و نهمین نمایشگاه بین‌ المللی فرش دستبافت تهران از روز یکم شهریورماه تا روز هفتم این ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برگزار شود اما با شرایطی متفاوت از سال‌های گذشته. این شرکت در اقدامی عجیب ۳ الگوی سابق A,B,C را به دو الگوی A وA+  تبدیل کرده است و قیمت هر متر اجاره غرفه به بیش از ۴۰۰ هزار تومان رسیده است یعنی اجاره یک غرفه ۱۵ متری برای ۷ روز رقمی بیش از ۴۲ میلیون تومان خواهد داشت.

گذشته از این اتفاق یکی از مواردی که برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش بر سر آن به تفاهم نرسیده‌اند شرکت در این نمایشگاه در روزهای کرونایی است. برخی از منتقدان عنوان می‌کنند که حضور در این نمایشگاه به سلامتی مردم آسیب وارد می‌کند و اگر قرار است چنین نمایشگاه برگزاری شود باید در شرایطی باشد که جان بازدیدکنندگان به خطر نیفتد.

اما موافقان حضور در این نمایشگاه هم مدعی‌اند که برگزاری این نمایشگاه تنها فرصت مغتنمی است که بتوانند محصولات خود را در این شرایط اقتصادی ناامیدکننده‌ای که گرفتار آن هستند به خریداران عرضه کنند. برخی از تولیدکنندگان با انتقاد از وضعیت موجود و بخصوص برگزار نشدن نمایشگاه سال پیش امیدوارند بخشی از خسارت‌هایی که دیده‌اند در نمایشگاه پیش‌رو جبران شود.

البته انتقاد دیگری به برگزاری این نمایشگاه وارد است، آن هم احتمال عدم حضور تجار خارجی در ایران. در این رابطه حسین بید‌آبادی، فعال حوزه بازار فرش به ما چنین می‌گوید: «از شنبه ثبت‌نام نمایشگاه است و بسیاری از افراد نمی‌دانند که در نمایشگاه تهران فروش خوبی نخواهند داشت و اطلاع ندارند که کشور دارای شرایط خاصی است، اولا هیچ اطلاع‌رسانی بین‌المللی درباره برگزاری نمایشگاه نشده است و مشتری خارجی نمی‌آید چراکه باید از یکسال قبل برنامه‌ریزی برای این موضوع صورت می‌گرفت و برایشان دعوتنامه ارسال می‌شد و از طرفی ایران منطقه سیاه کرونایی محسوب می‌شود و کسی جرات وارد شدن ندارد. در ضمن بخاطر افزایش شدید اجاره غرفه بنظرم شرکت در این نمایشگاه توجیه اقتصادی ندارد.»

وی در ادامه عنوان می‌کند: «در این وضعیت کرونایی به صلاح شرکت‌کنندگان نیست که با توجه به سربسته بودن فضای سوله‌ها جان خود و دیگران را به خطر بیاندازند چراکه کرونای دلتای سرعت انتقال بسیار بیشتری دارد و به نظرم این نمایشگاه باید به یک زمان دیگری که موکول شود.

بنظرم مرکز ملی فرش باید در مورد برگزاری نمایشگاه فرش دستبافت از چندماه پیش تصمیم درستی می‌گرفت و این نمایشگاه را بطور مجازی برگزار می‌کرد کاری که هندی‌ها انجام دادند و موفق هم شدند. هنوز هم فرصت هست در این زمینه  می‌شود اقدامی کرد.»

اما یکی دیگر از تجار حوزه فرش هم با انتقاد از افزایش شدید اجاره غرفه در نمایشگاه فرش تهران به ما می‌گوید: «شرکت‌های نمایشگاهی پیش از این غرفه‌های با الگوی C  در اختیار ما می‌گذاشت و اجاره‌اش پایین‌تر از سایر الگوهاست و اکنون همان الگوی C را با عنوان الگوی A می‌خواهد در اختیار ما بگذارد آن هم با قیمت ۴۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع. البته این در حالی است که اگر مبلغ را به حساب‌شان واریز کنیم و این نمایشگاه به هر دلیلی برگزار نشود شرکت نمایشگاه مبالغ را به ما باز نمی‌گرداند.»

اما همانطور که در سطور بالا اشاره کردیم موافقان حضور در نمایشگاه بیست و نهم تهران دلیل تمایل به حضورشان را جبران خسارت‌های ناشی از کرونا عنوان می‌کنند. آنها می‌گویند که شرایط وخیم اقتصادی به آنها فشار آورده و با چنین وضعیت شاید ناچار به تعطیلی کارگاه‌های خود شوند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن