با فرش نهاوند آشنا شوید

فرش نهاوند را باید جزو زیباترین فرش های ایرانی دانست. بافندگان نهاوندی با استادی تمام نقشه هایی زیبایی را به دار سفید قالی گره می زنند که شبیه آن را در کمتر مناطقی می‌توان دید. بافندگان نهاوندی با تکیه بر مواد اولیه با کیفیت همچون پشم درجه یک از دام‌های خود و رنگرزی با کیفیت و از طرفی نقشه های خاص، فرش هایی تولید می‌کنند که گذشته از اینکه مورد توجه بازار داخلی است بلکه در کشورهای غربی نیز طرفدارن بیشماری دارد.

منطقه نهاوند

شهر نهاوند از شمال با شهرای تویسرکان و کنگاور ، از شرق با ملایر و از جنوب با الشتر استان لرستان و از غرب با شهر دلفان همسایه است. این منطقه نهاوند از دو بخش مرکزی، شامل دهستان‌های علیا و سفلی، مجموعاً ۱۳۵ روستا و بخش خزل شامل دهستا‌نهای خزل و سلگی با ۱۰۵ روستا، تشکیل شده است.

ویژگی فرش نهاوند

قالی های نهاوند در اندازه های مختلف بافته می شوند؛ از ذرع و نیم گرفته تا قالیچه و پرده‌ای و میانه. بافت فرش‌های بزرگ‌پارچه در نهاوند بسیار به ندرت بافته شده است. بافندگان نهاوندی از پشم های براق و لطیف و در عین حال مرغوب استفاده می‌کنند. بافته های آنها یک پوده و نوع گره هایشان گره نامتقارن یا همان گره فارسی و ترکی بافت است.

طرح و نقشه های فرش نهاوند

طرح و نقشه های فرش نهاوند بیشتر هندسی شکسته است با گل و برگ های بزرگ و کوچک و البته با رنگ‌های شاد! از معروف ترین نقشه های قالی نهاوند می‌توان به نقشه های گل حیدر (گرگ حیدر)، گل خار، سالاری یا تاریخی، عشوند اشاره کرد. باید گفت بیشتر فرش های نهاوند لچک و ترنج دارند.

بافندگان نهاوندی فرش هایی را با رنگ های سرخ و آبی و زرد و طیف هایی از این رنگ ها می بافند که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. اروپایی ها عاشق این فرش ها هستند بخصوص کشورهای اسکاندیناوی که ماه های سرد زیادی دارند و این فرش ها با پرز بلند رنگ های انرژی‌بخش، خانه ای گرم را فراهم می کنند.

اما بهتر است درباره رجشمار فرش های نهاوند هم بدانید که رجشمار فرش نهاوند در گذشته ۲۵ رج بوده ولی در چند سال گذشته رجشمار فرش های این منطقه بین ۳۰ تا ۴۰ رجشمار بافته می شوند.

نکته جالب توجه در خصوص فرش عشوند و هنرمندان روستای عشوند این است که هنر فرش‌بافی تنها در انحصار زنان روستا نیست، بلکه مردان و زنان این روستا دوشادوش هم فارغ از کارهای خانه و امورات کشاورزی روزمره، تار و پودهای قالی را با تار  وپودی از عشق به این هنر چنان در هم تنیده‌اند که چشم هر دوستدار هنری را خیره می‌سازد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن