فاجعه بیخ گوش موزه فرش

موزه فرش از دوم تیرماه برق ندارد!

ترانس موزه فرش در حالی از دوم تیرماه ۹۹ سوخته  است که پروسه تامین اعتبار و سفارش آن به کارخانه مربوطه تا کنون طول کشیده است.

خبر می‌رسد هرچند ترانس مربوطه به تهران رسیده است اما اداره میراث فرهنگی استان تهران در انتظار صدور مجوز اداره برق برای نصب این ترانس است چرا که نصب آن ساده نیست و برق منطقه باید اعلام خاموشی بدهد.

سوختن ترانس یک اتفاق معمولی است اما این دو ماهی که موزه فرش خاموش و تاریک بوده کارکنان اداری موزه و یگان حفاظت میراث فرهنگی و سربازان حاضر در موزه همگی از این موضوع گلایمندند.

از سویی فرش‌های داخل مخزن که همین طور روی هم قرار دارند و فرش‌هایی که داخل سالن موزه بدون دستگاه تهویه، گرمای شدید و تاریکی هستند در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند. هر چند هر روز بازرسی انجام می‌شود اما این بازرسی به یمن نبود برق با چراغ قوه و بدون دقت کافی انجام می‌شود.

فاجعه بیخ گوش موزه فرش

علی القاعده باید تعداد تخته فرش‌های موزه به دلیل حضور نیروهای حفاظتی درست باشد اما آیا می‌شود گرمای عجیب این مدت به  فرش‌ها آسیبی نرسانده باشد؟ مساله مهم دیگر قطع دوربین‌ها و امنیت موزه است که بسیار بسیار موضوع حائز اهمیتی است.

همچنین پمپ آب فضای سبز هم برقی است و قاعدتا باغ و فضای سبز موزه هم در این مدت از گزند گرما و بی‌آبی محفوظ نبوده و فضای سبزمحوطه موزه در حال خشک شدن است.

فاجعه بیخ گوش موزه فرش

حال با وجود آماده بودن ترانس چرا اداره میراث فرهنگی استان تهران و وزارتخانه میراث فرهنگی که دولتی هستند و موزه فرش وابسته آن‌هاست نمی‌توانند حساسیت این موضوع را به اداره برق گوشزد کنند تا این کار اورژانسی انجام شود!

فرض که کارمندان دورکار شوند تکلیف یگان حفاظت و سربازان بخت برگشته و فرش‌هایی که باید از آنها حفاظت شود چیست؟

پریسا بیضایی در این خصوص می‌گوید: «نامه‌نگاری‌های لازم از سوی اداره میراث فرهنگی استان تهران و اداره ‌کل امور موزه‌ها انجام شده است و ما منتظر طی شدن روال قانونی هستیم. با تامین اعتباری این ترانس چند صد میلیونی از شرکت مخصوص آن خریداری شده اما آن طور که گفته شده اداره برق باید مجوز لازم را صادر کند.»

این سخنان در حالی عنوان می‌شود که یک منبع آگاه علت این تاخیر را نه اداره برق بلکه عدم وجود بودجه در میراث فرهنگی عنوان می‌کند و می‌گوید: «چون این یک ترانس اختصاصی است پس حتی نصب آن اگر هم از سوی اداره برق انجام شود باید با تامین هزینه از سوی میراث فرهنگی باشد و مساله اینجاست که میراث فرهنگی استان تهران بودجه لازم را ندارد. البته برای نصب این ترانس باید برق منطقه هم قطع شود.»

موزه فرش در تقاطع خیابان کارگر و دکتر فاطمی کنار پارک لاله و موزه هنرهای معاصر واقع شده است و ظاهرا به همان نسبت که موزه هنرهای معاصر مورد بی توجهی و نامهری است و مدتهاست در این موزه به روی عموم بسته است، موزه فرش هم کوله‌باری از مشکلات را به دوش می‌کشد از نورپردازی و دوربین و سیستم اطفا حریق و نداشتن یک سردر مناسب گرفته تا قطعی برق.

قطعی برق موزه فرش دیگر به یک رویه عادی در این موزه بدل شده بود و به بهانه‌های مختلف از جمله کمبود اعتبار و به دنبال آن بدهی پرداخت نشده تا فرسودگی کابل‌ها از دلایل این قطعی عنوان می‌شد گاهی اعداد و ارقام این بدهی به ۴۰ میلیون و ۱۱ میلیون تومان هم رسیده بود اما با پرداخت آن بار دیگر کورسوی این موزه روشن بود.

گزارش از مریم اطیابی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن