قالیچه های ارمنی بافت

بخش هفتم

قالیچه‌ های ارمنی‌ بافت سهم قابل توجهی در تولید قالیچه ‌های تصویری در ایران دارند. این قالیچه ها در اطراف روستاهای اراک و ساوه یا آنسوی مرزها بافته شده‌اند.

آن دسته از قالیچه های تصویری که مربوط به آنسوی مرز ایران است معمولا در شیروان و قره باغ بافته شده‌اند. در مورد سهم ارمنیان در قسمت قالیچه‌ های تصویری باید گفت به جز یکی دو قالیچه که روی آن نوشته‌هایی به خط ارمنی وجود دارد بقیه قالیچه‌ها را از آن جهت که در مناطق ارمنی‌نشین چه در محدوده ایران و چه در آن طرف مرزها بافته شده اند به این بافندگان نسبت داده ایم.

در رنگ آمیزی این قالیچه ها بیشتر رنگ های صورتی، سرخابی، سبز به کار رفته و در موضوعات تصویری‌شان غالبا از شکل اسب و سگ استفاده شده است.

در برخی از قالیچه های ارمنی بافت قره باغ گاه بافنده موضوعات ایرانی را ترجیح داده و حتی نوشته‌ها و اشعار روی قالیچه را همان طوری که در دستور کار خود دیده به فارسی نوشته است.

مهمترین گروه ارمنیان ایرانی به خصوص گروهی که سهم بیشتری در بافت قالیچه های تصویری ما دارند در روستاهای اطراف اصفهان و اراک زندگی می کنند.  یکی از روستاها روستای لیلیان است در جنوب اراک که در گذشته بیشترین شهرت را در قالی‌های ارمنی بافت داشته است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن