فرش همدان در نقاشی دختر شیرین سویی و کسب نشان طلا

فرش همدان در نقاشی دختر شیرین سویی با دختران و پسرانی که روی آن به شادی و بازی مشغول هستند نشان طلای جایزه بزرگ رومانی را کسب کرد.

نقاشی دختران و پسران خردسال با لباس‌های رنگین و چهره‌هایی خندان روی قالی لچک و ترنج لاکی‌رنگ، تصویری است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. به گفته بسیاری از کاربران، این تصویر تلنگری است به ما شهری‌ها تا غرق گذشته‌مان شویم؛ خانه مادربزرگ و بچه‌های قد و نیم‌قد فامیل و بازی‌های آن زمان مثل «یک قل، دو قل»، بدو بدوها و شیطنت‌های کودکانه.

این نقاشی، هنر سرانگشتان دختر ۱۲ ساله به نام حدیثهعالمی از شهر کوچک «شیرین سو» از شهرهای اقماری کبودرآهنگ استان همدان است. نقاشی خوش‌رنگی که دو سال پیش کشیده شده است. محدثه می‌گوید مربی کانون پرورش و فکری از او و بچه‌های دیگرخواسته بود از شهر و محل زندگی‌شان نقاشی بکشند. او تا همین چند روز پیش نمی‌دانست نقاشی‌اش را برای جایزه بزرگ پنجمین مسابقه بین‌المللی نقاشی رومانی فرستاده‌اند!

عاشق نقاشی هستم

حدیثه عالمی
حدیثه عالمی

حدیثه عالمی عاشق نقاشی است. می‌گوید دوست دارد دوره دبیرستان و دانشگاه رشته گرافیک بخواند. او علاقه زیادی هم به فرش دارد تا جایی که در بیشتر نقاشی‌هایش فرش یکی از ارکان اصلی است.

«من ۵-۶ سال پیش نقاشی را از کانون پرورش فکری آغاز کردم و تجربه‌های خوبی به دست آوردم ولی در نهایت سبک «خراش و گواش» را انتخاب کردم. در این سبک، ابتدا با مداد نقاشی و سپس با گواش رنگ می‌کنیم و پس از خشک شدن رنگ با جسم تیزی مثل چاقو روی رنگ‌ها خراش می‌اندازیم.»

در نقاشی حدیثه، تعدادی از دختران مشغول بازی با عروسک هستند و تعدادی هم یک قل، دو قل بازی می‌کنند. او درباره به روی بوم آوردن این بازی چنین عنوان می‌کند: «این بازی در منطقه ما به «بش داش» معروف است. وقتی جایی جمع می‌شویم دخترها بش داش بازی می‌کنند. من این بازی را در نقاشی خودم آوردم تا کسی که نقاشی مرا می‌بیند متوجه بشود که دخترها در شیرین‌سو یک قل و دو قل بازی می‌کنند.»

باید گفت نقاشی حدیثه در واقع واقعیت خیال‌انگیزی است که این دختر آن را به زیبایی هر چه تمام به رخ بیننده می‌کشد. دخترها با لباس‌های منقش و رنگارنگ و پسرها با توپ‌هایی که به دست گرفته‌اند انرژی غیرقابل وصفی به این نقاشی بخشیده‌اند.

« این تصویری که نقاشی کرده‌ام مربوط می‌شود به خانه مادربزرگم که هر از گاهی با بچه‌های فامیل دور هم جمع می‌شوم. مادربزرگم قالیبافی می‌کند و من عاشق قالیبافی هستم. او به من بافتن را یاد داده و من با دیدن فرش ذوق‌زده می‌شوم.

در بیشتر نقاشی‌هایم فرش هم وجود دارد و کاملا با طرح و نقشه‌های فرش آشنا هستم. نقاشی که بتازگی شروع کرده‌ام و هنوز تمام نشده مربوط به خانواده‌مان می‌شود که روی فرش و دور یک سفره نشسته‌ایم و غذای محلی می‌خوریم. در کل باید بگویم فرش به من انرژی زیادی می‌دهد.»

این دختر ۱۲ ساله می‌گوید نقاشی‌هایی که می‌کشد تصاویری است از زندگی روزمره‌شان. صفحه‌ای که دوستان و هم‌بازی‌هایش، پدر و مادرش و کسانی که دوستشان دارد به شکل مرد و زن و پسر و دختری با لباس‌های رنگین با صورتی شاد در حال زندگی‌اند.

او درباره برگزیده شدن نقاشی‌اش در جشنواره جهانی رومانی اینچنین می‌گوید: «من اصلا نمی‌دانستم نقاشی‌ام قرار است برای یک جشنواره جهانی فرستاده شود. مربی‌ام خانم ستاره طاقتی احسن دو سال پیش موضوع را به بچه‌ها اعلام کرد و ما نقاشی‌ها را به او دادیم و اطلاعی از جشنواره نداشتیم تا اینکه هفته پیش همکلاسی‌هایم گفتند که اثر من نشان طلای جشنواره رومانی را برده است. خیلی خوشحال شدم و توی پوست خودم نمی‌گنجیدم.

اصلا فکرش را نمی‌کردم که اثر من برنده بشود. خودم و خانواده‌ام با این خبر کلی ذوق‌زده شدیم. حالا انگیزه‌‌ام بیشتر از گذشته شده و می‌خواهم نقاشی کردن را با تحصیل در رشته گرافیک ادامه بدهم.»

از حدیثه عالمی درباره فرش می‌پرسیم که آیا از نقش و نگاره‌های آن در نقاشی کردن بهره می‌برد؟ او در پاسخ به این سئوال‌مان می‌گوید: «من عاشق فرش هستم. فرش بافتن و نگاه کردن به نقشمایه‌های فرش برای من جز یک سرگرمی، جستجوی نقش‌های جدید هم هست. به عنوان مثال من آنقدر به آنها تمرکز می‌کنم تا راز نقوش را کشف کنم.»

گفتنی است حدیثه عالمی دختر ۱۲ ساله شیرین سویی در جایزه بزرگ پنجمین مسابقه بین‌المللی نقاشی رومانی نشان طلا کسب کرده است.

 

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن