تشکیل کارگروه ویژه فرش

با پیشنهاد رییس مرکز ملی فرش ایران، کارگروه ویژه فرش برای بررسی مشکلات و موانع تولید و صادرات و رونق بخشیدن به فرش دستبافت تشکیل شد.

روز گذشته مرکز ملی فرش میزبان روسای اتحادیه فرش سراسر کشور و برخی کارشناسان و نخبگان عرصه فرش بود.

در این نشست تخصصی روسای اتحادیه به بیان دغدغه‌های خود در زمینه تولید و صادرات فرش پرداختند و یکی از موانع اصلی را موضوع ماده ۱۴۲ و ۱۴۳ لایحه بودجه ۹۹ در مورد مالیات فرش عنوان کردند.

درخواست فعالان این حوزه از رییس مرکز ملی فرش برطرف شدن این موضوع است چراکه معتقدند برداشته شدن معافیت‌های مالیاتی صنایع دستی و فرش ضربه هولناکی به این هنر- صنعت می‌زند.

در ادامه این نشست اسماعیل چمنی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با ابراز تاسف برای وضعیت فرش دستبافت گفت: از میان ۲ میلیون نفر از کسانی که بطور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند فقط ۳۰۰ هزار نفر بیمه هستند و یکی از مشکلات اساسی ما بیمه نبودن قالیبافان است که شاهدیم برخی از آنها به دلیل بیمه نبودن دیگر حاضر به قالیبافی نیستند و در حال حاضر یکی از از مشکلات ما کم شدن تعداد قالیبافان و بالطبع آن کم شدن فرش است.

یکی دیگر از اعضا هم ضمن تاسف بر تحریم فرش و کاهش شدید صادرات گفت: سال ۱۳۷۴ از میزان ۷ میلیارد صادرات غیرنفتی، ۲ میلیارد آن مربوط به صادرات فرش بود ولی اکنون از میزان ۷۴ میلیارد صادرات غیرنفتی سهم فرش به زیر ۵۰۰ میلیون دلار رسیده و این میزان بر اساس ضریب سال ۷۴ باید دستکم ۱۰ میلیارد دلار می‌شد.

وی در ادامه افزود: اگر هر خانواده ایرانی را ۳ نفر در نظر بگیریم ۳۶ میلیون ایرانی تحت تاثیر صنعت فرش هستند حالا اگر دولت بخواهد برای این ۱۲ میلیون نفر شغل ایجاد کند نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار دارد. برای همین است که نخستین تحریم آمریکا علیه ایران پسته و فرش بود چون آنها می‌دانستند چگونه به اشتغال ما ضربه بزنند.

در ادامه این نشست دکتر فرح‌ناز رافع، رییس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: فرش مظلوم و مهجور واقع شده و در حال احتضار است و باید برای احیا آن همه ما کمک کنیم. در این رابطه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنم و همه وقت و دغدغه‌ام را برای سرانجام رساندن این ماجرا گذاشته‌ام.

تصور برخی این است که دولت مقصر این وضعیت است و من در جواب می‌گویم نمی‌شود دولت را مقصر اصلی جلوه دهیم و سئوال من این است که چرا برخی از استان‌های مهد فرش مثل استان مرکزی یا گلستان اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ندارند؟ چرا نخواسته‌ایم نگاه و رویکردمان را تغییر بدهیم و بسوی دانش‌محوری و آینده پژوهی برویم؟ ما در مرکز ملی فرش سیاست‌گذار و تسهیل‌گر هستیم و همه جانبه آماده‌ایم برای حل این معضلات.

دکتر رافع در پایان با پیشنهاد تشکیل سریع کارگروه ویژه فرش عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم روسای اتحادیه‌های فرش کشور و تعدادی از جوان‌های نخبه و فعال در حوزه فرش نخستین جلسه خود را روز سه‌شنبه برگزار کنند و برنامه‌های خود را بریا برون‌رفت از مشکل تولید و صادرات در بخش‌های مختلف ارائه کنند. ما هم به عنوان متولی از هیچ کوششی فروگذاری نخواهیم کرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن