تشکیل کارگروه ویژه فرش در اراک

دکتر فرح‌ناز رافع، رییس مرکز ملی فرش ایران روز گذشته در سفر به استان مرکزی برای بررسی موانع پیش روی هنر- صنعت فرش این استان با سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی دیدار و گفت و گو کرد.
دکتر رافع با اشاره به اینکه در موضوع حمایت از کالای ایرانی یا در بحث اقتصاد مقاومتی که از منویات مقام معظم رهبری است، فرش وابسته به صنایع داخلی است از بافنده گرفته تا مواد و ابزار، افزود: باید از تهدیدها و فرصت‌ها استفاده بهینه کردیم. باید از فضای دیجیتال بهره ببریم. سیستم ما در حوزه فرش سنتی است و برخی از این جامعه در مقابل تغییرات از جمله استفاده از  ابزارهایی همانند فضای مجازی، دنیای دیجیتال مقاومت می‌کنند.
وی در ادامه گفت: هنرهای دستی هیچوقت از بین نمی‌روند چراکه ریشه در فرهنگ و هویت‌مان دارد. قالی ایرانی نه تنها در کشور بلکه در خانه و فروشگاه‌ها و‌ برخی شرکت‌های اروپایی حضور دارد و این نشان از ریشه‌دار بودن و زیبایی پایان‌ناپذیر آن است. ‌کهن بودن فرش ایرانی نمی‌گذارد از نفس بایستد اما باید آن را حمایت و تقویت کنیم. متاسفانه تاکنون در بازاریابی نوین عقب مانده‌ایم و برای پررنگ ماندن در فضای تولید و صادرات فرش دستباف باید سنت را با مدرنیته پیوند بدهیم.
رییس مرکز ملی فرش کشور به مشکلات و موانع این هنر – صنعت چنین اشاره کرد: استان مرکزی تا چند دهه پیش مهد تجارت فرش ایرانی بود و حضور شرکت‌های بزرگی اروپایی نشان از توانمندی تولیدکنندگان این منطقه داشت ولی اکنون حتی استان مرکزی اتحادیه صادرکنندگان فرش ندارد و این موضوع جای نگرانی دارد.
باید به صنایع جانبی فرش در استان مرکزی اهمیت داده شود، همچنین در بحث رنگرزی و با توجه به دارا بودن ظرفیت، واحدهای استاندارد رنگرزی در این استان احداث شود. در حوزه ریسندگی، شناسنامه‌دارکردن فرش، مرمت و … نظارت و کنترل صورت بگیرد.
از مسولان استانی می‌خواهیم از قالیبافان حمایت کنند و در این زمینه شورای تعیین دستمزد فعال شود.
سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی با ابراز خرسندی از حضور رییس مرکزی ملی فرش در این استان ضمن تاکید بر حمایت ملی بویژه فرش‌، عنوان کرد برای نخستین بار در کشور سندی جامع برای حفظ، ارتقا و حمایت از قالی دستبافت تهیه و تدوین استان مرکزی در حوزه فرش سندی جامع درباره فرش تهیه‌ شده است.
وی افزود: در سراسر جهان، ایران را  به فرش می‌شناسند و در این میان فرش سلطان‌آباد، فراهان، اراک، خنداب، خمین، ساوه جزو برندهای نام آشنا هستند و مصمم هستیم از فرش استان تمام قد حمایت کنیم. برای احیا فرش باید سیاستگذاری کلانی صورت بگیرد. در استان مرکزی آمادگی کامل برای حمایت از هنر-صنعت را دارد. باید مرکز ملی فرش هم در این راستا از دولت و مجلس بخواهد بودجه کافی برای حمایت فرش اختصاص دهند.
وی در پایان این دیدار گفت: انتظار داریم قدم‌های اجرایی و عملیاتی همراه با متدهای روز  در حوزه فرش دستبافت صورت بگیرد. باید از کارشناسان هم کمک بگیرم و انشاالله سال ۹۹ بتوانیم حمایت خوبی از فرش کنیم.
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن