«بهادری»، نابغه طراحی فرش در دوره معاصر

با یکی از نوابغ هنرهای سنتی ایران که دستی در طراحی نقوش فرش دستبافت دارد، آشنا شوید. او را یکی از احیاکنندگان هنرهای سنتی در دوره معاصر است.

روز ۲۲ دیماه سال ۱۲۸۴ عیسی بهادری در روستایی کوچک از بخش کمیجان به نام روستای آقچه کهریز به دنیا آمد. با علاقه‌ای که به هنر داشت و با حمایت پدرش بعد از پایان دوره متوسطه اول به پایتخت رفت و در مدرسه صنایع مستظرفه که از سوی استادی بنام یعنی کمال‌الملک اداره می‌شد به یادگیری هنر پرداخت.

وی علاقه وافری به شاخه‌های مختلف هنر داشت. نقاشی مینیاتور را از استاد حسین بهزاد آموخت و نقاشی کلاسیک، پرسپکتیو، آناتومی و طبیعت‌سازی را هم از استاد اسماعیل آشتیانی فرا گرفت. وی به این تخصص‌ها اکتفا نکرد و به اصفهان بازگشت و این  بار شروع کرد به مطالعه نقاشی و گچ‌بری و کاشی‌های بناهای تاریخی.

وی بعد از سفرهای پژوهشی و کسب تجربه‌های گرانقدر به تهران بازگشت و در هنرستان هنرهای زیبا مشغول به فعالیت شد. وی پس از مدتی به این فکر افتاد مشابه این هنرستان را در اصفهان راه‌اندازی کند که با تلاش موفق به این کار شد و سال ۱۳۱۵ سرپرست این هنرستان شد. وی گذشته از اینکه شاخه‌های از هنر همچون نقاشی رنگ روغن، مینیاتور، طراحی نقوش فرش را به کارآموزان هنر می‌آموخت شروع کرد به احیای هنرهای سنتی در حال نابودی و هنرهای فراموش شده که به نوعی نوآوری هم محسوب می‌شد.

استاد بهادری پس از ۳۰ سال سرپرستی از بزرگترین هنرستان‌های هنر کشور سال ۱۳۴۵ و به پاس تلاش‌های بی‌دریغش به هنر به سمت مدیرکل صنایع اصفهان منصوب شد. وی بارها گفته بود که به هیچ منصب دولتی علاقه‌ای ندارد و در نهایت دو سال بعد بازنشسته شد. ا و پس از مدتی به پاریس در فرانسه رفت تا پایان زندگی را کنار دختر و خانواده‌اش باشد.

این استاد بی‌همتا در سن ۸۱ سالگی در پاریس از دنیا رفت و پیکر او در آرامگاه «پرلاشز» به خاک سپرده شد.

طراحی‌های منحصر به فرد استاد بهادری

شاید بتوان با قاطعیت گفت همه آثار او منحصر به فرد هستند از نقش بشریت گرفته تا تنازع بقا یا طراحی کاشی‌های گلدسته‌های حرم امام حسین.

یکی از زیباترین طراحی‌های او طرح «بشریت» است که اکنون قالی آن در موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان نگهداری می‌شود. طرح تولد انسان، ستاره دریایی، شکارچرخ، تشعیر، تنازع بقا و پروانه‌ها از طرح‌های فاخر و معروف استاد بهادری هستند که همگی از سوی هنرمندان قالیباف بافته شده‌اند  و در موزه‌های مختلف همچون موزه ملی فرش، موزه آستان قدس رضوی و ده‌ها موزه‌های خصوصی دیگر در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته شده‌اند.

«بهادری»، نابغه طراحی فرش در دوره معاصر
طرح بشریت
«بهادری»، نابغه طراحی فرش در دوره معاصر
طرح ستاره دریایی

طراحی نقوش فرش فقط یکی از هنرهای این استاد فقید است باید به نگارگری، تذهیب، تابلوهای رنگ روغن، کاشی‌گری و طراحی گچ‌بری‌های بی‌بدیل وی هم اشاره کرد.

طراحی نقوش کاشی‌کاری گلدسته‌های امام حسین در کربلا، طراحی نقوش کاشی‌های فضای بیرون مسجد امام اصفهان، طراحی نقشه گچ‌بری اتاق اصفهانی‌ها در ساختمان موزه تهران به نام «تشعیر» فقط گوشه‌ای از هنر دست وی است.

در پایان باید به تابلوی نقاشی وی به نام »مجلس این سینا» اشاره کنیم که این اثر هنری فاخر و بی‌نظیر در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شود و در معرض نمایش دید عموم است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن