با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

از اندزه های فرش چه می دانید؟ از قالیچه و زرع و نیم و زرع و چارک و  دو زرع و  پرده‌ای و کلگی و کناره و پشتی و پادری چطور؟ همه اینهایی که اسم‌شان را آوردیم نوعی فرش با اندازه های مختلف هستند. هر دستبافته بر اساس اندازه‌ای که دارد به اسمی مشهور است.

به عنوان مثال دستبافته‌ای که عرض آن یک متر و طولش بیش از ۳ متر باشد به آن کناره می‌گویند که معمولا در راهرو یا راه‌ پله‌ها  انداخته می‌شوند. ما انواع اندازه‌های فرش را به شما معرفی می‌کنیم:

قالی

دستبافته‌ای که دستکم مساحت آن ۶ متر مربع باشد فرش یا قالی شناخته می‌شود. فرش‌ها اندازه متفاوتی دارند مثل ۶، ۹، ۱۲، ۱۵، ۱۸، ۲۴ متری و …  البته باید گفت در برخی مناطق فرش با ابعاد غیراستانداری هم بافته می‌شود ولی در کل هر قالی که دستکم ۶ متر مربع باشد به آن فرش می‌گویند.

قالیچه

دستبافته‌ای است  که دستکم دستکم ۳ متر مربع باشد. عرض قالیچه‌ ها معمولا  از یک متر و ۳۰ سانتی‌متر شروع می‌شود و طول آنها به ۲ متر و نیم می‌رسد. باید گفت این ابعاد گاهی چند سانتی‌متری کم و زیاد می‌شوند که امری عادی است.

با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

زرع و نیم

فرشی با ابعاد عرض یک تا یک متر و ۲۰ سانتی‌متر و طولی با اندازه‌ بین یک متر و ۵۰ تا یک متر و ۷۰ سانتی‌متر. زرع و نیم یکی از دستبافته‌هایی است که در بیشتر مناطق کشور بافته می‌شود و البته طرفداران زیادی بخاطر سایز مناسبش دارد.

با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

دو زرع

فرش دو زرع کمی بزرگتر از هم‌خانواده خود یعنی زرع و نیم است. عرض آن بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ و طولش بین ۲ تا ۲ متر و ۱۰ سانتی ‌متر متغییر است.

با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

زرع و چارک

زرع و چارک فرشی کوچکتر از  زرع و نیم است با عرضی بین ۷۵ تا ۸۰  و طولی بین ۱۲۵ تا ۱۳۵ سانتی‌متر.

با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

پرده‌ای

فرش پرده‌ای جزو زیباترین و چشمگیرترین قالی‌های ایرانی است که معمولا اندازه آن ۲ متر و نیم در یک متر و نیم است. از این فرش زیبا و سبک برای تزیین ورودی اتاق یا سالن استفاده می‌شود.

با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

کلگی

این نوع فرش در حال حاضر با تولید کمی روبه‌روست و در گذشته در چادر عشایر و خانه‌های روستاییان متداول بود. ابعاد این فرش با کمی اختلاف بین یک و نیم متر عرض و طول ۳ متر، یک متر و ۷۰  سانتی‌متر در ۳ متر، ۲ متر عرض در ۳ و نیم متر طول است.

با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

کناره

می‌توان گفت کناره هم نوعی از کلگی است با ابعادی شبیه به آن که کارکردش هم به همان شکل است یعنی در راهروها، برای پوشاندن روی پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

خرک، پشتی، پادری

پادری و خرک و پشتی که هر کدام استفاده گوناگونی از آنها می‌شود بافته‌هایی زیر یک متر مربع هستند. از این بافته‌ها در زمان‌های گذشته استفاده بیشتری نسبت به حال حاضر می‌شد.

با اندازه‌‌های فرش آشنا شوید

در پایان به این نکته مهم باید اشاره کنیم که گاهی این اندازه‌ها گاهی با چند سانتی‌ متر اختلاف بافته می‌شوند و این امری عادی در این هنر است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن