انفعال جامعه فرش از کجا آب می‌خورد؟

انفعال جامعه فرش از کجا ناشی می‌شود؟ چرا اهالی فرش در برابر رخدادهای چند سال گذشته از جمله انتصاب رییس جدید موزه فرش سکوت کرده‌اند؟

تغییر بهت‌آور رییس موزه فرش و انتصاب فردی غیرمتخصص که در کلیپی تبلیغی خود را «چلمن سیزدهم» معرفی کرده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با واکنش تند مخاطبان روبرو بوده است.

در این ارتباط برخی از دلسوزان و دغدغه‌مندان حوزه فرش برای اعلام نارضایتی از چنین انتصابی، کارزاری را راه‌اندازی کردند که متاسفانه موفقیت آنچنانی نداشت و این شکست از انفعال جامعه فرش حکایت دارد.

شب گذشته، ۱۴ آبانماه در همین رابطه هم‌اندیشی با حضور برخی از دانش‌آموختگان و تجار و پژوهشگران حوزه فرش دستبافت در شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» برگزار شد. در این جلسه گفت و شنود دغدغه‌مندان هنر- فرهنگ فرش از نگرانی خود از وضعیت این میراث کهن  سخن گفتند.

برخی از شرکت‌کنندگان در این جلسه ضمن انتقاد از انفعال و سکوت بسیاری از فعالان حوزه بازار و حتی پژوهشگرانی که با وزرات میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی در ارتباط هستند این رفتار را نوعی عافیت‌طلبی دانستند و تاکید کردند این دسته از اهالی فرش به گونه‌ای سیاست به خرج می‌دهند که هیچ آسیبی احتمالی در آینده متوجه آنها نشود!

در میانه این گفت و گوها، دکتر طاهر صباحی، پژوهشگر نام آشنای کشورمان با اشاره به اینکه باید جامعه فرش ما پیش بسوی تعالی و کسب هر چه بیشتر علم و آگاهی برود، عنوان کرد: «به نظرم اینگونه اعتراضات که متاسفانه تعداد شرکت‌کنندگان در این کارزار بسیار پایین بوده نتیجه‌بخش نیست و باید انجمن و تشکل‌های فرش با جسارت عمل و با قدرت مطالبه‌گری کنند. چیزی که در این مدت شاهد آن هستیم سکوت به دلایل مختلفی از جمله یاس و نا امیدی، عافیت‌طلبی یا حتی بی‌انگیزگی است.»

به گفته دکتر صباحی ضعف شدید در تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در حوزه فرش یکی از دلایلی است که مطالبه‌گری برای پیشبرد اهداف و تعالی فرش صورت نمی‌گیرد.

در ادامه این جلسه دو ساعته یکی از شرکت‌کنندگان عنوان داشت که یکی از موانع شنیده نشدن صدای مشکلات و دغدغه جامعه تحصیلکرده و دانشجویان رشته فرش، انجمن علمی فرش است چراکه مدیران و اعضای هیات مدیره آن تحصیلکرده رشته فرش نیستند و از رشته‌های دیگری هستند. به گفته وی باید تحصیلکردگان و دانش‌آموختگان رشته فرش جزو هیات مدیره انجمن باشند تا بتوانند در شرایطی که رییس مرکز ملی فرش یا موزه فرش جزیی از خانواده فرش نیستند، مطالبات و دغدغه‌مندی‌های خود را مطرح کنند.

در این نشست، جمع‌بندی دلیل انفعال جامعه فرش به ۳ دلیل شاخص از جمله راس کار نبودن دانش‌آموختگان فرش در مناصب تصمیم‌گیری در بدنه فرش، عافیت‌طلبی دسته‌ای از تجار، تولیدکنندگان و حتی پژوهشگران و سومین عامل، بی‌انگیزگی اهالی فرش در پی تحریم‌ها، کارشکنی‌ها برای صادرات و مرتفع نشدن مشکلات و موانع آنان در گذشته است.

در پایان به پیشنهاد شرکت‌کنندگان این نشست قرار شد تا جامعه علمی حوزه فرش از جمله دانشجویان، اساتید و فارغ‌التحصیلان رشته فرش با ایجاد یک کانون تخصصی، ضمن افزایش بار علمی اعضای آن، بتوانند دغدغه‌ها و مطالبه‌شان را از طریق این کانون از مسئولان پیگیری کنند.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن