موضوعات داغ

فروشگاه گلچه فرش افتتاح شد

حمایت از هنر-فرهنگ فرش

فروشگاه گلچه فرش را افتتاح کردیم تا در مسیر ترویج و صدور این هنر- فرهنگ باستانی به خانه‌های ایرانیان نقشی داشته باشیم. رسالت ما از ابتدای راه، یعنی زمانی که کلید راه‌اندازی سایت زده شد، تحقیق و پژوهش و ترویج در زمینه فرش و دستبافته‌ها بوده و خواهد بود.

بازخورد مطالبی که درباره نقشمایه‌ها، طرح‌ها و دستبافته‌های نقاط مختلف کشور منتشر کردیم، در فضای مجازی بخصوص شبکه‌های اجتماعی با استقبال فراوانی روبرو شد. حتی مخاطبانی از سایر کشورها را علاقمند به خواندن و رصد مطالبی در این عرصه کرد.

در این مسیری که پر دست‌انداز و پر حاشیه بود، موفق شدیم مطالبی را تهیه و در اختیار مخاطب‌مان قرار بدهیم که آنها را بیش از پیش به هنر- فرهنگ فرش علاقمندتر کند. انتشار اخبار و گزارشات و تحقیقات در سایت و شبکه‌های اجتماعی گواه این موضوع است که مخاطبان ما از جمله اهالی فرش، دانشجویان این رشته و عموم مردم به ناگفته‌هایی از دستبافته‌ها علاقمند هستند. علاقه مندان فرش با رصد مطالب و پرسش‌هایی که از ما می‌کنند، از خواندن و شنیدن روایات و داستان‌ها لذت می‌برند.

چرا فروشگاه گلچه فرش؟

اما چه شد به فکر افتتاح فروشگاه افتادیم. ایده ما تقویت و حمایت زنجیره تامین فرش است. یعنی وقتی دستبافته‌ای تولید و به فروش می‌رود، در واقع ۳۱ نفری که در تامین و تولید آن نقش داشته‌اند از فروش محصول نهایی سود می‌برند. بگذارید ساده‌تر بگوییم. از چوپانی که گوسفندانش را می‌چراند و در اواخر فصل بهار پشم دامش را می‌چیند تا کسی که پشم را به نخ تبدیل می‌کند. از رنگرز و چله‌کش و طراح نقشه و بافنده و … همگی در این رنجیره سود می‌برند.

یکی از اهداف ما حمایت از اهالی همین زنجیره است. بخصوص طراحان و بافندگانی که با هنرمندی گره بر دار سفید می‌زنند و دستبافته‌ای رویایی خلق می‌کنند.

باید بگوییم این محصولات از دل مطالبی که ماه‌ها و سال‌ها برایتان نوشته‌ایم بیرون آمده‌اند. از جاجیم قشقایی گرفته تا گلیم بختیاری و گلیم قیچی و شانه و خرچنگ و سرمه‌دان و غیره. این دستبافته‌ها هر یک برای خود داستانی دارند. داستان‌هایی که پیش از این برایتان گفته‌ایم و اکنون قرار است خودشان با نقشمایه‌های کهن داستان‌شان را  برای دوستداران‌شان بازگو کنند.

اما هدفی بعدی ما حمایت از محصولات هنری و فرهنگی است و تداوم تولید آنهاست. آثاری فاخر که از هزاران سال پیش بافته می‌شدند و می‌شوند و حالا با ورود محصولات ماشینی وارداتی نفس‌شان به شماره افتاده است.

ولی از این نگذریم که ما ایرانیان هر چقدر که بسوی مدرنیته برویم، با دیدن یک فرش یا گلیم عشایری یا تماشای فرش عشوند یا حتی شیردنگ‌های بختیاری ناخودآگاه دل‌مان می‌لرزد، دل‌مان تنگ گذشته می‌شود. بله ما عاشق تاریخ و فرهنگ‌مان هستیم. نمی‌توانیم آنها را فراموش کنیم. شاید هم به این خاطر است که وقتی مبل ایتالیایی وسط پذیرایی‌مان بساط می‌شود با یک فرش دستبافت خوش رنگ و خوش طرح، سنت و مدرنیته را با هم پیوند می‌زنیم.

سخن پایانی

در پایان به این نکته اشاره می‌کنیم که گلچه همچنان و حتی قوی‌تر و پرانرژی‌تر از گذشته به دنبال تهیه محتوا و مطالب بکر و تخصصی در زمینه فرش و دستبافته‌هاست. راه‌اندازی فروشگاه، فقط و فقط برای شناساندن هنر قالیبافان کشورمان و حمایت از آنها و فرهنگ استفاده از دستبافته‌هاست. از این موضوع نگذریم که بخش قابل توجهی از عواید فروش محصولات بطور مستقیم به بافندگان یا فروشندگان این دستبافته‌ها اختصاص خواهد یافت. بخشی هم برای تامین هزینه‌های پژوهش و پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه دستبافته‌ها صرف خواهد شد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن